måndag 4 maj 2020

Efter regn kommer sol

När björkpollenhalterna är på väg att skjuta i höjden kan det vara befriande med en eller annan regndag. Naturen sköljs av och pollenhalterna går tillfälligt ner. Ett avslutat regn med en kvällssol som glittrar och glimmar i varje kvardröjande droppe skaver inte i sinnet. När dessutom trädgården är fylld av livsglad växtlighet är det svårt att hålla emot. Kameran och macro-objektivet måste tas fram. Punkt.

Plommonträdet har snart blommat färdigt

Päronträdet har precis kommit igång med sin blomning





Efter att jag under söndagskvällen knatat runt mellan fruktträden på framsidan av huset i Stigtomta så sökte jag mig till norrsidan där andra växter fanns att avbilda. Den lågt stående solen nådde tyvärr inte ner till gullvivorna som växer där det en gång fanns en gräsmatta men jag hittade lite annat smått och gott.

Brudspirean samlade små vattendroppar lite här och där
Bergenia
Forsythian börjar närma sig utblommad


Det är kanske trivsammare att komma ut i den riktiga naturen för att fotografera vilda växter och blommor. Denna söndagskväll fick det duga med trädgården. Jag ville dessutom inte knäfalla och krypa runt på marken efter det idoga regnandet. Det var blött minst sagt.

Häcken blommar rikligt nu också

När det inte finns någon sport för mig att fotografera får regndroppar på blommor duga.

2 kommentarer:

  1. Vår och makroobjektiv är alltid en vinnande kombination.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hear hear, när närbild gör sig som bäst. :-)

      Radera