söndag 10 maj 2020

Coronagraffiti och hamnglass

Efter premiärklippningen av gräsmattan under lördagen behövdes en belöning. Tyckte jag. Konstigt nog var det fler i hushållet som ansåg sig ha rätt till en del av den belöningen. Således fick jag sällskap till Aktersnurran i Nyköping under eftermiddagen. Mjukglass och kaffe när solen fortfarande lyckades tränga fram genom de molnslöjor som svepte fram i de något kalla vindarna.

Glassällskap utanför Aktersnurran
Lovisa
Anita

Jag fick för mig att ta med kameran på denna lilla belöningstripp. Kanske var det onödigt, någon direkt genomtänkt plan på fotomotiv att avbilda hade jag inte. Att få fotografera fartfylld action känns oändligt avlägset och därmed blev några sällsamt passiva tulpaner fångade på minneskortet istället.





Jag strosade längst kajkanten ner mot vattnet. En mås flög förbi, tre bilder med skärpan 150 meter bortom måsen, tack för kaffet. När det äntligen fanns något som rörde sig framför kameran visade jag för mig själv att jag kanske inte ska önska mig fartfylld action.

Sädesärlan stod tillfälligt still vilket gjorde att jag uppenbarligen lyckades fota den
Gräsanden klev ut på betongplattorna från sitt rätta element 

Den kommande tiden ser ut att bjuda på varierande väder och inte allt för badstrandslockande temperaturer. Jag hoppas faktiskt på nederbörd, det ser ut som om det skulle behövas i min trädgård. Eller rättare sagt det som för några år sedan var en trädgård. Mycket av växtligheten har farit extremt illa av de varma och mycket torra somrarna. Bevattningsförbudet har varit befogat men inte hjälpt till för att kunna hålla växtligheten vid liv.




När glassen var uppäten och kaffet urdrucket tog vi ett kortare varv nere i hamnområdet och längst stadsfjärden. Det var inte mycket folk i rörelse. Flaggorna vid den helt tomma gästhamnen kändes nästan orimliga. Vid området kring graffitiväggarna spelades basket och ett par personer stod och grundmålade en vägg som förberedelse till ett nytt modernt konstverk.

Orimligt
Lika orimligt
"Fuck you Corona - Go home we need love"
Corona älskar ... skolan?

Så fick det bli den här gången. Nya utmaningar och nya tag i en för närvarande tämligen knasig pandemi-verklighet.

4 kommentarer:

  1. Härliga varierade bilder och ännu bättre uppklickade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det blev en handfull med olika motivområden och för variationens skull är det säkert bra. Jag skiftade mellan mitt 14 mm ultravidvinkelobjektiv och mitt 70-200 mm-objektiv (vilket också ger en hel del variation i bilderna).

      Radera
  2. Glass, det var länge sedan. Vi lever i konstiga tider. Bra ned graffitin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade ju hoppats på att äta gelato i Visby runt Valborgsmässoafton men de planerna sprack verkligen. En mjukglass i Nyköpings hamn får duga men det är knappast en fullgod kompensation.

      Radera