söndag 17 maj 2020

Jag ångrade mig fort

Efter en dags stugsittande under lördagen ansåg jag mig vara i stort behov av en söndagspromenad. Lördagens födelsedagsfirande med tårta och kakor behövde lufsas bort helt enkelt. Det växlande vädret kryddades med väldigt hårda vindbyar.

Gräslöken blommar hemmavid
Lönn-skottet vecklar ut sig
Statusen för många, många arrangemang detta gudsförgätna år

När jag gått ca 2,5-3 kilometer på vägen runt Salinge kom jag på varför jag inte gått den rundan på över ett år. Mina artroshöfter tillåter liksom inte att jag promenerar längre än i ungefär en halvtimme. Jag var delvis medveten om att Salingerundans 7 kilometer skulle bli en onödig belastning men jag var nyfiken att se hur det såg ut bortanför Stora Ramshult, Salinge och Tallstugan.

Torp vid kyrkbyn
Stigtomtas fina skolbyggnad
Byggnader vid Stora Ramshult
Salinge
Rejält naggad vimpel vid Salinge
Tallstugan

Dagen till ära tog jag min Canon 1D X och mitt sällan använda 100-400 mm-objektiv. Det är onödigt tung utrustning att släpa på under en långpromenad men zoom-objektivet ger en slagkraftig flexibilitet. Till de öppna fälten som kantar Salingerundan passar en något längre glugg.

Vid Tallstugan
I bakgrunden syns ekonomibyggnaderna som tillhör Starrlösa
Beteshagen vid Varväng

Den sista halvtimmen av promenaden avverkades under en molnig himmel utan några solglimtar. Det kanske var lika bra med tanke på att jag då kommit in i samhället igen och inte hade samma palett av lantliga och mer avlägsna motiv att välja bland.


Kavlinge är den fastighet som markerar gränsen mellan landsbygd och Stigtomta

En ny arbetsvecka närmar sig och några av dagarna tillbringas vid hemmakontorets skrivbord. Det blir nog bra, tror jag.

2 kommentarer:

  1. Jobbigt med hälsoproblemen. Fin bild på beteshagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är jag numera väldigt begränsad i min rörlighet. Jag vet att jag behöver uppsöka vården men det har tajmat dåligt med två jobbyten sedan 2017 och sedan i våras en pandemi som belastat vården på ett sätt som gjort att jag väntar. (Jag borde nog ändå uppsöka primärvården för ett utlåtande och en väg framåt för att förhoppningsvis slippa kronisk smärta och rörelsebegränsing. Jag är ju "bara" 55 år.)

      Radera