tisdag 23 juni 2020

Får sommar-tacka

Jag har nog inte riktigt möjlighet att hålla ihop detta blogginlägg med en sammanhängande historia. Det skulle möjligtvis vara kvällsljus och får, en spretig historia som inte riktigt rör sig från punkt A till B.

får
Fårtacka i Kiladalen

Den första bilden är tagen under kvällen den 21/6 när jag valde att åka en biltur längst Kiladalen i väntan på att IK Tuns damlagsträning skulle komma i mål. Jag hade med mig det långa teleobjektivet (400/2.8) för att ta några träningsbilder på Enstaberga IP men innan dess hann jag alltså med en behaglig AC-svalkande biltur.

Kisängs-får
Kisängs-lamm framför jordkällaren

Kisängs-får
Kisängs-får djupdyker i gräset

Kisängs-får




Under tisdagskvällen fick jag för mig att plocka med mig mitt 300 mm-objektiv och min 14 mm-ultravidvinkel för att åka till Kisäng. Innan jag kom fram till Kisäng hade jag ett rekognoserings-ärende men det gick bokstavligen åt skogen.

Jag anar att det är fingerborgsblommor ...

Fläder
Fläder vid Kisängs småbåtsbryggor

Fläder

Gyllene solnedgångsskimmer
Kvällsljus över Långhalsen

Efter en eftermiddag med många ärenden inne i Nyköping och Nävekvarn hade jag tänkt åka västerut för att kvällsfotografera vid ett par ställen som jag noterat sedan några år tillbaka. Så blev det inte men dessa platser finns sannolikt kvar några veckor framöver.

Vid Kisäng bytte jag från 300 mm-objektivet till 14 mm-objektivet.

Kisängs badplats
Badplatsen vid Kisäng

Vass
Kisängsvass i solnedgång

Kisängs badstrand
Kisängs badstrand

Solnedgång Kisäng





Även om inte allt blev som jag tänkt denna dag hann jag med en hel del. Och det som inte blev gjort kan göras någon annan dag. Svårare än så är det inte. Jag är ledig innevarande vecka men sedan jobbar jag ett par veckor innan årets huvudsemester infaller.

Lovisa och Alva
De två yngsta döttrarna dök upp vid Kisäng för att bada när jag skulle åka därifrån

Nu kommer några prövande dagar med temperaturer som är direkt obehagliga. 30 plusgrader är verkligen inte något jag mår bra av att ta mig igenom.

2 kommentarer:

  1. Vidvinkelobjektivet funkar fint vid vattnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det enda som talar emot att ultravidvinkeln ALLTID packas ner i kameraryggsäcken är att den är rackarns stor, klumpig och tung. Samtidigt misstänker jag att de flesta av Sigmas Art-objektiv är just stora, klumpiga och tunga.

      Radera