torsdag 11 juni 2020

Vilka sommarkvällar

Resultatet av att jobba hemifrån är att man efter en arbetsdag inte har tagit ett endaste steg utanför ytterdörren. Och dessutom tenderar arbetsdagarna att bli mycket intensivare och längre än om jag tagit mig in till kontoret i Nyköping. Längtan utomhus är påtaglig framåt kvällen och när ljuset är makalöst och vädret tipptopp bör man släpa ut sin arma lekamen för en stund i friska luften.

Motljusblomma


På onsdagskvällen vid 20-tiden tog jag kameran och mitt 28 mm-objektiv på en promenad till kyrkan. Jag hade noterat att prästkragarna blommade vid kyrkmuren. Jag trodde att kvällssolen skulle nå fram till dem vilket visade sig alldeles fel. Skugga på varendaste ståtlig prästkrage.

Stigtomta kyrka
Stigtomta kyrka

Stigtomta kyrka prästkragar

Stigtomta kyrka prästkragar

prästkragar

prästkragar

kyrkmur Stigtomta kyrka


Det må ju vara som det vill med min taskiga tajming. Prästkragar är fina och när de växer nära en kyrka känns det ju som att de lever upp till sitt namn, typ. Jag lufsade hemåt igen och svängde av över TGOJ-banan där stationshuset en gång i tiden låg. På andra sidan järnvägen konstaterade jag att majsplantorna börjat spira ute på det stora fältet. Inte riktigt Iowa-storlek på den odlingen men den duger i mina ögon.

majsfält Stigtomta


I nästkommande blogginlägg ska jag visa några bilder som jag tagit med ett helt nyinköpt objektiv. Med denna cliffhanger loggar jag ut för denna gång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar