lördag 20 juni 2020

Smått och gott i midsommartid

Mitt 85 mm-objektiv har suttit på kameran lite då och då och det har enbart handlat om att testa och förstå dess egenskaper. Jag hade fotogrejorna framme som hastigast härom kvällen när dottern skulle rensa ogräs. Förmodligen var det mitt behov av att dokumentera ett unikt ögonblick då någon av döttrarna faktiskt hjälpte till med trädgårdsskötseln.

Lovisa
Lovisa avbröt sitt ogräsrensande när en spindel dök upp


Framför husets farstukvist har en vallmo självsåtts. Det är inte så att vi har vidlyftiga vanor och opiumodlingar ... De kräppapperliknande kronbladen fladdrar för minsta vindpust.

vallmo
Vallmon fotograferad under tisdagskvällen

vallmo
På midsommarafton hade vallmoknoppen slagit ut

vallmo
På baksidan av huset växer ytterligare en vallmo


Årets midsommarafton har för många fått en annorlunda inriktning än tidigare år. I familjen Jansson har det varit tradition sedan början av millenniet att jobba på Stigtomta IF:s midsommarfirande. En familjetillställning under ett par timmar på tidig eftermiddag. Detta år är alla sådana tillställningar avblåsta p.g.a pandemin och det kändes väldigt konstigt. Jag åkte bort till Stigtomta IP klockan 15 då det andra år varit knökfullt med finklädda besökare som köpt lotter, fikat och tävlat i allehanda grenar.

Stigtomta IP
Stigtomta IP kl 15.00 pandemi-året 2020

Stigtomta IP


kiosk Stigtomta IP
Kiosken vid Stigtomta IP stod ensam och övergiven


Vi fick ansvar för den franska bulldogen Enzo under midsommaraftonen. Tack vare den höga värmen så blev det inget kosafari denna gång. Vi hängde på tomten, lekte med vatten och hade det jättebra. Vid 23-tiden på kvällen kom han in genom den öppna altandörren och var plötsligt väldigt dålig. Flämtade, drog huvudet mot mattan och lade sig slutligen ner platt på magen med svullna tassar och ansikte. Usch. Troligtvis hade han blivit stungen av en insekt i munnen. Det slutade bra men under några timmar på natten var det oro, veterinärsamtal, temperaturtagning och mjölkservering. (Kalciumet i mjölken sades vara bra mot vissa typer av bett.) Stackars lilla hund.

Enzo fransk bulldog
Enzo med kylkrage på lekstugetrappan

trädgårdsbänk lekstuga
Bänken i skuggan är en av mina favoritplatser under varma sommardagar


Vi hade en stillsam midsommarafton och det enda som finns att redogöra för utöver hundincidenten är det något udda dryckesvalet detta år.

Alva Lovisa vintermust julmust
Alva och Lovisa håller upp den välkylda drycken till midsommarmaten


Mot nya somriga äventyr!

4 kommentarer:

  1. Mitt ena 85mm-objektiv ligger i lådan för trilskande grejor. Jag har åtminstone fem objektiv som jag borde skicka iväg på reparation. Min katt blev sjuk häromveckan. Hon började gå i cirklar non-stop. Som tur var piggnade hon på sig framåt kvällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tråkigt för dig med grejor som behöver reparationer. Jag har väl lite småskavanker på en del fotoutrustning och senaste reparationen var på mitt relativt nya 5D Mark IV-hus som kostade 2500 kronor att fixa. Joysticken på batterigreppet till min 7D Mark II har försvunnit och IS-reglaget till mitt 100-400 mm-objektiv är borta. Dessa grejor kan jag leva med men det gör ju att grejorna blir svårsålda om jag skulle få för mig att avyttra dem.

      Man blir ju både orolig och olycklig när husdjuren inte mår bra. Vad som får en katt att gå i cirklar kan man ju fundera på, skönt att det gick över relativt snabbt.

      Radera
  2. Klappar katten för tillfället. Funderar på att städa altanen efter nattens åskväder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt praktiskt att ha en katt i närheten som kan fungera som ett extraelement nu när det är så svalt ute ...

      Åskvädret gick oss i södra Södermanland helt förbi. Samma kvava och kvalmiga luft och fortsatt kruttorrt (förutom de få regndroppar som föll i natt).

      Radera