lördag 30 januari 2021

Onödigt mycket vinter

Så fick vi då både snö och kyla. Efter torsdagsdygnets ymniga snöfall kom kylan krypande. Plötsligt blev det vinter big time när molnen skingrades. Min förberedelse inför de kommande kalla dygnen är att jag tagit in extra mycket ved från vedboden. Här ska minsann eldas i kaminen.

Lördagsmorgonens soluppgång när morgontidningen hämtades in

Garageuppfarten innan lördagens skottning

Tyvärr för snöfall med sig allt möjligt elände. Utöver bilolyckor måste herr Jansson skotta. Jag gillade det inte tidigare och nu när höftartrosen gör att jag knappt kan gå är det bokstavligen outhärdligt. Jag släpade mig fram med snösläden under en och en halv timme innan torsdagssnön var borta framför vårt hus. Därefter hade jag så ont att det inte hjälpte om jag stod, satt eller låg ner. Ett elände är vad det är.


Himlen fylldes av den stora flocken med kajor

Duvorna beter sig besynnerligt och sitter på hustaket titt som tätt

Grannens fruktträd får illustrera nuvarande vinter-status

Några av kajorna gillar att sitta i grannens talltoppar

Jag samlade kraft och mod under ett par timmar men kunde inte riktigt släppa tankarna på hur fint det var utomhus. Trots att höfterna lagt av för dagen packade jag den lilla kameraryggsäcken och tog bilen för att nå Vrena. Det var hög tid att besöka Pilgrimsbo.




Ångslupen Munters brygga vid Pilgrimsbo


Med en och en halv timme kvar innan solnedgången stod inte solen särskilt högt. Å andra sidan gör den inte det överhuvudtaget denna tid på året. Jag var hur som helst nyfiken på isläget och om jag skulle få se strömstaren. Jag mötte en trevlig herre som precis varit i andra änden av Vrenaån och där hade han iakttagit den fina strömstaren. Kul, då har jag ett framtida utflyktsmål om finvintern håller i sig.

Denna lördag fick jag hålla tillgodo med alla gräsänderna som finns i inloppet vid Pilgrimsbo. Och de var nog lika nyfikna på mig som jag var på dem.



Pilgrimsbo, Vrena






Denna gång fotograferade jag en hel del bilder med mitt 100-400 mm-zoomobjektiv. Eftersom det var så ljust ute med all snö och solskenet så funkar det inte allt för ljusstarka objektivet utmärkt. Jag skiftade dock till det lilla 28 mm-objektivet för några avslutande bilder.






Jag förbereder mig inför söndagsförmiddagens obligatoriska Oxelösundsresa. Denna gång sägs det att fotbollstjejerna ska träna inomhus. En sund idé med tanke på att det ska vara hyfsat svinkallt. Jag ska dock försöka hålla mig utomhus för att fotografera (om inte höfterna lämnar återbud).

2 kommentarer:

  1. Mina grannar som jag numera hyr min bostad av fixar snöskottningen med hjälp av sina anställa. Allt jag behöver göra är att hålla koll på och ta bort farliga istappar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att hålla koll uppåt efter istappar kan vara en nog så angelägen uppgift. Nackspärrsframkallande också. Jag fick ge mig på snösvängen även lördagen den 6/2 men då var det snö som legat flera dagar. Det var ett tunnare snötäcke och det tog gudskelov inte många minuter att skyffla undan.

      Radera