fredag 8 januari 2021

Själv är bäste dräng

På den sista lediga vardagen under mitt "jullov" bestämde jag mig för att plocka fram ett par studioblixtar, kamerastativet och 85 mm-gluggen för att ta några självporträtt. Inte för att jag har en längtan efter att betrakta mig själv utan snarare för att jag behövde en ny profilbild i systemen på jobbet.


Tyvärr är det både besvärligt och omständligt att ta blixtbilder. Massor av grejor att plocka fram och rigga, ljus att rikta och kamerainställningar att göra. När man dessutom ska utgöra motivet blir det inte lättare.


Genom att koppla kameran till mobiltelefonens app kunde jag i alla fall sitta på stolen framför objektivet och sköta en del av inställningarna. Tyvärr blir fokuseringspunkten inte på långa vägar lika liten och exakt som om jag stått bakom kameran och tittat in i sökaren.


När man fotar porträtt är ett kort skärpedjup att föredra men då måste också rätt detalj vara i skärpa. Förslagsvis ögat, inte örat som i bilden här ovanför. Nåväl, kisar man riktigt hårt och betraktar bilderna på 20 meters avstånd så märks inte detta misstag ...


Duckface är väldigt mycket 2007, typ. Och självporträtt ska väl tas i badrumsspegeln med hjälp av mobiltelefonens kamera?! Ja, mobiltelefonerna har försett internets totala bildsamling med åtskilliga självporträtt vid det här laget.


Jag vill inte påstå att jag är särskilt bekväm med att betrakta mig själv på bild. Många, många bilder passerar mina ögon men jag är själv sällan med på bilderna. När jag har tagit spelarporträtt i idrottssammanhang har jag lättare att välja ut vilken av bilderna på respektive person som är "den bästa". Kanske skulle någon annan ha valt annorlunda och när urvalet ska göras av den som är med på bilderna brukar det bli tvärstopp och repliken "-Nej usch, vi måste ta en ny bild" är bland det vanligaste jag får höra.


Nu har jag i alla fall en ny bild till de olika IT-systemen på jobbet och ytterligare en bild som jag tänker använda som profilbild på diverse sociala medier. Jag vet inte hur det är med dig men i alla fall åldras jag och därmed finns behovet att förnya bilderna med jämna mellanrum.

2 kommentarer:

  1. Jag gissar att självporträtt nummer fyra nu ses i företagets IT-system.

    SvaraRadera