lördag 16 januari 2021

Utsnöad i Oxelösund

Så här i pandemitider då dagarna med hemarbete avlöser varandra är det lätt att bli lite insnöad. När man inte kommer utanför ytterdörren, inte ser andra människor än familjemedlemmarna och intrycken minimeras är mantrat "Håll i och håll ut" nödvändigt att påminna sig om.


När yngsta dottern skulle träna med sitt fotbollslag under torsdagskvällen tog jag chansen att skjutsa henne. Ja, hon behöver ju skjuts oavsett vad jag tycker och tänker. Det var hur som helst ett bra tillfälle att komma ut, se andra människor och slippa känna sig insnöad.

Ramdalens IP, Oxelösund

Konstgräsplanen på Ramdalens IP

Istället för insnöad i Stigtomta blev jag utsnöad i Oxelösund. Det visade sig vara ett klokt val av mig att ta med kameran. Den svarta vinterhimlen, de fallande snöflingorna och belysningen runt konstgräsplanen var spännande komponenter att försöka "jobba med" i bilderna jag försökte ta under fotbollsträningen.

Alva fotograferad med ultravidvinkelobjektivet

Med tilltagande köldrysningar genom kroppen försökte jag hålla igång genom att promenera runt fotbollsplanen. Vad hjälpte det att jag hade underställ, rejäla Icebug-kängor, mössa och handskar. Rör man sig inte blir det snabbt värre. När jag bytte objektiv på kameran var jag tvungen att tillfälligt ta av mig handskarna och det hjälpte inte för att hålla värmen.





Till sist hamnade mitt enkla 28 mm-objektiv på kameran. Med bländaröppning runt f/11 försökte jag få lite stjärnformer på belysningen runt planen även om objektivet inte har den optimala konstruktionen. Slutartiderna blev förvisso långa eftersom jag inte ville gå högre än ISO 6400.








Sammanfattningsvis var det en riktigt trevlig kväll på Ramdalen med Stigtomta IF/Oxelösunds IK:s fotbollstjejer. Kallt som satan men miljöombytet och den friska luften gjorde gott för kropp och själ. Jag fick ihop tillräckligt många bilder för att publicera ett bildalbum på tjejernas hemsida.

3 kommentarer:

  1. Tuffa tjejer. När jag fotade vinterfiskarna var mina händer så kalla att jag inte kunde ändra kamwrans inställningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj, det värker i fingrarna när de återfår värmen och cirkulationen. Jag har testat tunna handskar när jag fotat bandy men gillar inte att försöka hantera kamerahusens alla små-knappar med annat än att jag är barhänt.

      Radera
  2. Samma här, jag har två par handskar som ska vara fotovänliga men det funkar inte så bra, dessutom har jag alltid haft problem med frusna händer och fötter.

    SvaraRadera