lördag 25 juli 2020

Eskilstunashopping

Genom åren har jag besökt Eskilstuna åtskilliga gånger. I min ungdom berodde det flitiga resandet på föreningsuppdrag och senare i livet har jag lärt mig i egenskap av ungdomsledare inom fotbollen att distriktets alla motståndarlag verkar finnas runt staden. Trots alla resor till länets största stad kan jag räkna på ena handens fingrar de gånger jag varit inne i centrum.



Fristadstorget


Under torsdagen fick jag med mig delar av familjen för ett närmast desperat födelsedagspresentuppdrag i Eskilstuna. Näst äldsta dotterns födelsedag under fredagen krävde en ansträngning och då vände vi blickarna norrut.

Alva Lovisa Jansson
Alva och Lovisa verkade onödigt positiva till shopping i Eskilstuna

Anita Lovisa Alva Jansson
Anita, Lovisa och Alva bänkade vid ån

Mitt resesällskap fick ansvaret för några butiksbesök (jag hittade fantastiskt bekväma bänkar ute på gågatan där jag kunde avvakta utvecklingen) innan vi tog en hyfsat sen lunch på Fristadstorget. Detta torg vars namn gav mig kalla kårar och skräckbilder framför ögonen under ungdomen, mestadels beroende på att Sörmlandsradion hakade upp sig på att ge väderrapporter för exakt denna plats i tid och otid. Som boende i Bränn-Ekeby kunde jag ärligt talat inte bry mig mindre.

Fontän på Fristadstorget




Med ett åldrande perspektiv har jag upptäckt att ån genom Eskilstuna och miljön runt vattnet är en pärla. Det är ganska givet att stadsbilden påverkas av en å, och det är definitivt inte unikt. I min närmaste stad Nyköping rinner vattnet och kolla bara hur Motala Ström påverkar grannstaden Norrköping. Rent estetiskt är det inte alls så pjåkigt.



Vi avslutade vår shoppingtripp ute vid Tuna Park. Tiden rann dock ifrån oss och efter fikarasten på Espresso House hade vi 10 minuter på oss innan alla butiker tydligen stängde klockan 18.00. Hemresan gick bra trots att väg 53 aktiverar kräkreflexerna, det är sedan gammalt.

2 kommentarer:

  1. Sista bilden har ju lite wow-känsla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett ganska klassiskt Eskilstuna-motiv. Det finns fler fina fastigheter längst ån som jag gärna kommer tillbaka för att fota. Sedan borde jag väl fota när ljuset faller helt rätt men jag har inte koll på om det är morgon eller kväll ...

      Radera