torsdag 16 juli 2020

Västerut

Tänk, det finns en värld väster om Stigtomta. Vem kunde ana? Tisdagen den 14:e juli lyckades jag övertyga övriga familjemedlemmar som delar min bostadsadress om att det var absolut nödvändigt att åka till Ericsbergs Slottscafé. Som jag väntat på detta tillfälle.

Ericsbergs Slottscafé är inhyst i något som jag tror är ett gammalt stall

Tyvärr rullade regnmolnen in över oss




Efter en hel del letande har jag lyckats få fram att slottscafét under sommartid endast har öppet under tisdagseftermiddagarna. Denna tisdag var vädret stabilt dåligt vilket gjorde att vi valde bort de fina platserna utomhus till förmån för de minst lika fina platserna inomhus. Att dricka kaffe i ett gammalt stall funkar.



Ericsbergs Slott ligger på lagom avstånd västerut från Stigtomta längst vägen mot Katrineholm. Man svänger av från väg 52 och sedan har man inte många meter kvar innan man är vid det omfattande slottsområdet. Jag har varit vid slottet vid två tillfällen tidigare i samband med den årliga rallytävlingen Slottssprinten som arrangeras av Katrineholms MK. Även detta år arrangerades en corona-restriktiv light-variant under helgen som precis passerat men tävlingen var publikfri så därför stannade jag och mina kameror hemma.

Ericsbergs Slott


De två gånger som jag fotat Slottssprinten så har jag tagit position i närheten av slottet. Jag gillar ju även att gå runt i depåområdet under rallytävlingar och då har det varit praktiskt att stanna på publikparkeringen innan slottet och gå genom depån ut till en lämplig fotoplats. Jag har däremot inte tidigare gått i slottsparken så det blev ett delmål på tisdagens familjeutflykt.

Alva, Anita och Lovisa var mitt slottssällskap





Alva tog ett glädjeskutt i en allé



Efter slottsbesöket (med väldigt gott fika) så blev det intressanta slingervägar till Forssjö där jag ville rekognosera och spana för ett framtida fotostopp. Vi tog oss vidare till Strångsjö där jag och Lovisa var på träningsläger för några år sedan. Fotbollsanläggningen är jättefin men används tyvärr inte längre. Efter stoppet i Strångsjö tog vi oss in till Katrineholm för ett besök på Biltema och via Donken kom vi till sist till Backavallen där jag ville kolla hur hallbygget för bandyplanen fortskred.

Jag avslutar detta inlägg med fyra fula bilder på idrottsplatserna vi såg under utflykten.

Strångsjö IP



Den nya bandyhallen på Backavallen i Katrineholm


Vid lämpligt väder och i kvällssol ska jag titta till Ericsbergs Slott och Forssjö med kamerautrustningen som sällskap. Så har jag i alla fall tänkt, det återstår att se om jag fullföljer den planen i närtid.

4 kommentarer:

  1. Första bilden på slottet, igen, kalasbra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske tröttnar fort och har endast slott-inspiration så att det räcker till en bra bild per tillfälle? Jag minns att detta besök varvades med telefonsamtal med begravningsentreprenören och det är väl ingen favoritsamtalspartner direkt.

      Radera
  2. Svar
    1. Nej, det kanske blir ett återbesök vid Ericsbergs Slott så att jag kan fota i bättre väder och när jag inte är lika splittrad i sinnet.

      Radera