söndag 1 december 2019

Stigtomtas skolkvarter

Lördagsmorgonen, den sista dagen i november för övrigt, var rasande grann. Åtminstone sett till den skrala konkurrensen från övriga novemberdagar. Av de större snömängder som prognoserna aviserat inför fredagen blev det närapå intet. Det föll dock tillräckligt många flingor för att ett vint täcke skulle sätta färg på omgivningarna.

Gungor utanför förskolan
Förskolans staket och stängsel med den nya parkeringen och SIF:s bollbod i bakgrunden
Grindäng
Solens höjd vid 10-tiden är inte särskilt kaxig

Mina steg tog mig från parkeringen till bortre änden av den s.k. Skolskogen. Där finns ett gapskjul som verkar ha försett eldningsivriga med material.

Kyrkan och Kyrkbyn lååångt därborta
Bortbrutet material (väggplankor och bänkar saknas)

Jag gick tillbaka mot skolområdet. Det är satt under enorma förändringar de senaste åren men från det hållet jag kom finns onekligen några saker kvar som är värda att låta stå orörda.

Skolans trädgård
Den gamla rektorsbyggnaden finns kvar
Resultat av fredagsförmiddagens snöfall

Där den äldre skolans matsal tidigare låg har det under byggprocessen varit en grusparkering. Nu är den ersatt av en bollplan med tillhörande träläktare.

Träläktare vid den nya grusplanen

Jag fortsatte min korta promenad med att gå villagatan upp mot IOGT-NTO-lokalen och kvarnen. Institutioner i vårt lilla samhälle. Stigtomta Kvarn stängde förvisso sin butik för något år sedan och öppnade en betydligt större sådan på Idbäcken inne i Nyköping. Men det betyder inte att de avvecklar sin verksamhet i Stigtomta. Tvärtom, utbyggnad pågår och verksamheten ser ut att expandera.

IOGT-NTO-lokalen i Stigtomta
Denna lördagsförmiddag var det fullt med bilar på IOGT-NTO-lokalens parkering
Stigtomta Kvarn
Kvarnen fortsätter bygga till
Markarbete och lagerbyggnad på baksidan av kvarnen mot skolområdet

Nu hade mina steg tagit mig till den nya skolbyggnadens framsida. Eller om det är långsida ... Jag vet inte riktigt om "framsidan" är långsidan mot Skolvägen eller om man ska kalla ingångssidan på gaveln för "framsida". Nåväl, fint är det oavsett och möjligtvis lite svårfotograferat när norrsidan denna årstid knappast blir belyst av den lågt stående solen i söder.

Stigtomta skola



Skolans entrésida

Utöver Gula Huset finns en kvarlämnad byggnad från den gamla skolan. Till förtret för idrottsivrande Stigtomtabor har inte den kommunala budgeten räckt för att byta ut den lika skruttiga och otidsenliga gymnastiksalen. Tids nog måste den givetvis rivas, den lär inte kunna användas lika många årtionden som den nya skolan.

Stigtomta skolas gymnastiksal

Tänk vad ett varv i Stigtomtas skolkvarter kan erbjuda en vacker lördagsmorgon. Och vad skönt det var att få lite solljus i ögonen samt frisk vinterluft i lungorna.

2 kommentarer:

  1. Blev många fina bilder. Sol har varit bristvara en lång period nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är de sällsynta tillfällena med solsken som ger krydda åt bilderna denna årstid. Sedan behöver det givetvis inträffa på helgdagarna om det ska bli några bilder, jag har onekligen sett solen och blå himmel vid ett par tillfällen under kontorstid sedan oktober/november-skiftet.

      Radera