torsdag 9 januari 2020

Vidvinkligt vid löparbanan

Onsdagskvällen avslutades med att jag skjutsade fyra fotbollstjejer från Stigtomta till deras träning på Rosvalla. De tillhör numera IK Tuns damtrupp och denna vecka har den tunga och intensiva försäsongsträningen dragit igång. Det innebär träning måndag till torsdag kväll, samtliga träningar i någon av lokalerna som finns vid Rosvalla.

Huvudentrén vid Rosvalla
En vy där man skymtar den nyaste sporthallen samt ett av höghusen vid Rosvalla

Onsdagskvällen var vikt för löpträning på banorna inne i Multihallen. Som de längtat ... Och vilket härligt sätt att tillbringa timmen mellan 20.30 och 21.30. För att jag inte skulle dö sotdöden tog jag med mig kameran och mitt ultravidvinkelobjektiv. Tanken var egentligen att jag skulle gå runt på Rosvalla, både inne och ute, och hitta intressanta vinklar och ljus. Den planen sket sig, Multihallen är som Fort Knox och antingen är man kvar utanför eller stannar på insidan av entrédörren. Det är ganska rejält opraktiskt och innebär att man inte fritt kan komma och gå som man vill. (Nej, om dörren ställs på glänt går ett högljutt larm.)

IK Tuns damer började träningen med att springa de utlovade milen från Musikhjälpen-aktiviteten




Jag blev således ståendes inne i Multihallen under träningen och där var det sannerligen inte optimalt med en fullformatskamera med ett 14 mm-objektiv monterat. Efter några bilder vid ena kortsidan med låg fotoposition började jag experimentera med långa slutartider. Därefter flyttade jag mig till andra kortsidan och försökte ta lite tajtare bilder liggande på mage. Hur tajt det nu kan bli med brännvidden 14 mm. Bilderna här nedanför har beskurits tämligen hårt för att man åtminstone ska se vem som fastnat på minneskortet.







Avslutningsvis tänkte jag att jag kunde testa länga slutartider utan att panorera. Det blev verkligen inte som jag tänkt mig. Jag lät kameran stå på golvet för att undvika skakningsoskärpa, inga problem med det. Om jag tog för långa slutartider så syntes inte tjejerna när de passerade kameran ... Lagom är bäst men det blev långt ifrån bra. Typ.




Om man inte är nyfiken och testar ger man inte sig själv möjligheten att utvecklas. Vem vet, slumpen kanske ger en och annan dräglig bild längst den resan. Om inte annat har man fått nytta av hårddiskens lagringsutrymme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar