tisdag 13 februari 2018

Norrköööping - City Landscape i gryningen

Vår grannort i söder ska med dialekten som är rådande där nere uttalas med det mest öppna "ö" som tänkas kan. Oavsett hur du väljer att bräka fram Norrköping så har staden en stark identitet. Omdanad under åren från tung och smutsig industri till ett modernt och tidsenligt format. Men stadens fotbollstradition består och har länge haft kvar båda fötterna i arbetarmyllan. Nu är det väl tyvärr så att klubbfotbollen på elitnivå blivit ett ekonomiskt monster som är på väg bort från oss vanliga människor och istället tar sikte mot romarrikets gladiatorspel, den engelskspråkiga världens wrestling eller liknande spektakel för att döva sinnena hos sin publik och mätta redan fulla plånböcker hos ägarna.

IFK Norrköping är i alla fall en kamratförening som lyckats de senaste åren. De är dock inte den kamratförening som jag håller på i allsvenskan...

Och Norrköping kan i vissa delar stoltsera med att vara Östergötlands svar på Venedig. Det smäller högt.

Inför dagens arbetsresa ner till Norrköping så riggade jag min kamera med det sällan använda lilla vidvinkelobjektivet Canon EF 28 mm/2.8. Varför? Jag ville ta bilder, förstås, men också för att den kombinationen gick att trycka ner i datorryggsäcken. Det fick duga.

Det där förbaskade Skvallertorget som utgör ett trafikhinder modell Enormt


Sedan vinterns mörkaste dygn har det hänt mycket och jag kan nu vid 7-tiden njuta av ett visst mått av dagsljus. Förvisso fortfarande gryning men som tur är inte längre kolsvarta natten. Framme i parkeringshuset vid Skvallertorget har jag sedan några minuters promenadväg för att komma fram till kontoret. En plats där jag försöker förlägga ungefär en arbetsdag i veckan.





Tisdagsmorgonen bjöd på snöfall över Kolmårdshöjderna och allmänt läskigt väglag. De låga molnen skingrades någon timme efter min ankomst till Norrköping men då kunde jag givetvis inte springa ut med kameran. Kanske bidrog den låga himlen till att jag valde att konvertera bilderna till svartvitt. Det blå morgonljuset var i och för sig ganska schysst men jag känner att det är hög tid att lira lite med gråskalorna i något blogginlägg.





Naturligtvis rullade Eldkvarn i datorns högtalare samtidigt som jag fixade med bilderna i Lightroom och Photoshop. Det gäller att hålla sig till rätt musik i förhållande till motiv. Men jag lovar att om jag någonsin sitter och redigerar bilder från Eskilstuna så kommer jag definitivt inte att lyssna på världens dystraste poporkester. Där går gränsen, hellre tyst i högtalarna än ljudet från Kent. (Och då är ändå min musiksmak otroligt bred med inslag från allt mellan Skrillex och opera, Metallica och Håkan Hellström.)





Det kommer ett inlägg med bilder från tisdagseftermiddagens promenad från kontoret och tillbaka till parkeringshuset vid Skvallertorget. Även dessa bilder i svartvitt även om molnen var lättare på eftermiddagen (och med samma blåtonade ljus i skymningen som vid gryningen).

Kontorsfönsterutsikt 1
Kontorsfönsterutsikt 2
Kontorsfönsterutsikt 3

God kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar