söndag 18 februari 2018

Skolan växer fram med en ryslig fart

Jag passerar platsen där Stigtomta skola ligger flera gånger i veckan. Inte för att besöka skolan, nej det handlar om att Stigtomta IF:s klubblokal också ligger där. Den senaste veckan har det jobbats extra febrilt med byggnationen av den nya skolbyggnaden. Helgen som var och varenda kväll har flitens lampa lyst. Eller är det så att "om fredagen får den late brått"? Kanske är bygget inne i en fas där förseningar inte är okej.

Uppförandet av den nya skolbyggnaden i Stigtomta tuffar på i rask takt

Jag lade en stund av söndagens tidiga förmiddag på att ta ett gäng bilder på skolområdet. Den här gången hade jag dessutom vidvinkel-zoomen på kameran så att jag verkligen fick med allt på en och samma bild. (Till skillnad från senaste gången då jag gick förbi och hade ett 135 mm teleobjektiv på kameran och fick nöja mig med detaljbilder.)



Handbollsmålet på skolans tidigare gräsplan står onekligen lite illa till

Det är riktigt spännande att följa detta bygge. Snart verkar det som att huskroppen kommer att vara tätad med fönster och tak, då lär mycket av aktiviteterna förläggas inomhus och därmed bortom allmänhetens nyfikna ögon. Men hur fasaden kommer att se ut när den är klar är något att se fram emot. Likaså blir det spännande att se hur närområdet runt byggnaden fixas i ordning.



Baksidan av skolan där lekområdet delvis finns kvar samt den gamla matsalen

Jag har anledning att återkomma med kameran till skolområdet. Den 15/6 är det skolavslutning och vår yngsta dotter går sin sista dag på Stigtomta skola. Efter nästan två decennier med barn på skolan kommer vi inte att få uppleva den nya skolan som föräldrar utan endast som nyfiken allmänhet. Det är inte fy skam det heller.

2 kommentarer:

  1. Alltid spännande att följa förändringar och nybyggen med kameran. Jag behöver få tillbaka den inställningen till mitt fotograferande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inte särskilt många byggnationer på gång i vårt lilla samhälle. Detta projekt har jag lyckats följa från första början så givetvis är jag angelägen att få slutföra det. När skolan är uppförd kommer den äldre matsalen att rivas (i fas 2) och då finns ytterligare ett bygge att dokumentera. :-)

      Radera