fredag 2 augusti 2019

Borensberg är också en plats

Först och främst vill jag utfärda en varning. De två kommande blogginläggen innehåller till 88% rena turistbilder och resterande 12% borde istället sitta i ett familjealbum. Med "turistbilder" menar jag snapshots som är tagna första gången man är på en plats och ivrigt riktar kameran mot uppenbara motiv som troligtvis tiotals andra besökare tar i samma ögonblick. Bilder till familjealbumet är exakt som det låter, något som knappast är intressant för andra än de närmast anhöriga.

Låt oss börja.

Broöppning i Borensberg




Sedan början av 1830-talet har Göta Kanal använts för att transportera saker och människor på tvären genom Sverige. Inte alls någon dum idé men i takt med järnvägsutbyggnaden, uppfinningen av bilen samt vägnätets expansion har kanalen reducerats i betydelse. Ändå skulle jag vilja påstå att värdet av Göta Kanal är stor. Den som väljer att resa på kanalen eller på dragvägen bredvid kanalen ska inte fastna vid att ta sig från punkt A till B där slutdestinationen är enda målet.

Passagerarbåten Kung Sverker

Om en långsam resa med möjligheter att ta in och njuta av omgivningarna ska genomföras torde Göta Kanal kunna vara det ultimata alternativet i Sverige. Som båtbesättning kan det dock vara bland det mer stressande att utsätta sig för, åtminstone i alla de slussar som krävts för att ta hand om höjdskillnaderna längs kanalens dragning.

Mitt utflyktssällskap Alva denna spännande torsdag på östgötsk mark
Fikastoppet i Borensberg innebar ett besök på Kaffeteriet
Blåbärspaj med vaniljsås. Bild med stor potential för sociala medier ... ;-)

Min semester sjunger på sista versen och innevarande vecka är det "bara" jag och yngsta dottern Alva som är lediga. För att få ut något av ledigheten för oss både bestämde jag att en utflykt kunde vara på sin plats. Första tanken var att åka till Norrköping men på torsdagsmorgonen kom jag på bättre tankar. Varför inte söka upp någon plats där vi inte varit tidigare?

Passagerarbåten Wasa Lejon på väg att slussas i Borensberg
I Borensberg sker slussningen fortfarande med manuella insatser 


Nu är det inte riktigt sant att jag inte varit i Borensberg tidigare. I mitten av 80-talet, under min militära utbildning, passerades orten mer än en gång. Resan från Linköping upp till Kvarn passerade Borensberg på ett eller annat sätt. Jag kan fortfarande frammana rysningar när jag tänker på infanteristridsskolan i Kvarn där jag bl.a. fick uppleva de kallaste dagarna i mitt liv. En vecka i fält med temperaturer under -30 grader glömmer man inte i första taget.

Göta Hotell i Borensberg förekom i en scen i filmen "Göta Kanal"


Trots Göta Kanals omfattning och betydelse har jag mestadels tagit del av den från bilen. I Söderköping har jag gått en kort sträcka bredvid kanalen. Det finns väldigt mycket mer att se och det tycker jag på sätt och vis är kul, inspirerande och spännande. Någon gång i framtiden skulle det vara kul att köpa biljetter för att åka med någon av passagerarbåtarna som transporterar oss turister på kanalen. Alva och jag fick ut väldigt mycket av att titta på slussningar samt gå längs kanalen en liten sträcka i Borensberg (och senare på dagen i Berg).

Till höger i bild ett lusthus som jag tror är från 1870-talet
Makalöst fint läge och hus vid Göta Kanal




Vi hade turen att se tre av de större passagerarbåtar som trafikerar Göta Kanal när vi var i Borensberg. Efter en promenad bredvid kanalen kom vi tillbaka till slussen och då anlände Wilhelm Tham. Mycket större båtar går inte att klämma in i kanalens slussar. Vi satte oss ner och tog intresserade del av slussningen och vi var definitivt inte ensamma i vår nyfikenhet.

Wilhelm Tham på väg att slussa i Borensberg







Området runt Borensberg har potential för återkommande besök. Förmodligen söker jag mig ända upp till Motala nästa gång. Och varför inte spana in akvedukterna utanför Borensberg och i Ljungsbro? Alvas och min resa fortsatte denna torsdag till Bergs slussar och det berättar jag mer om i nästkommande blogginlägg.

2 kommentarer:

  1. Ni hade fint väder.Jag tänker nog också ta mig en tur på Göta kanal någon gång i framtiden. Härliga sommarvyer här. Kul att du fick se Wilhelm Tham slussa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vädret var perfekt. Sommarmoln på himlen, lagom varmt så att det gick att promenera utan att svettas floder. Det skulle vara cool att se Wilhelm Tham slussa vid Bergs slussar eftersom de är så många i rad, men att tajma det kräver nog ännu mer tur än vad vi nu hade.

      Radera