tisdag 2 juni 2020

Femkilometersvarv i sommarhett Enstaberga

Måndagens högsommarvärme var nästan chockartad för en småfrusen vinterinbäddad nordbosjäl. När arbetsdagen var till ända hade jag den viktiga uppgiften att skjutsa fotbollsspelare till Enstaberga IP där IK Tuns fotbollsdamer tränade. Eftersom jag suttit hemma och jobbat denna måndag var jag i akut behov av att tillföra lite rörelse och fysisk ansträngning. Jag valde således att gå ett varv på 5 km-slingan som startar och slutar vid idrottsplatsen i grannbyn.




Efter ungefär en kilometers promenerande lämnar man skogens skyddande skugga och kommer ut i öppnare terräng. Redan då var jag svettig och inte blev det bättre ju längre jag traskade. Värmen vid 18.30 var dallrande.

Ormbunkar är fascinerande växter
Mittsträngen på grusvägen ser ut att vara en föryngringsyta för maskrosorna

Med ungskogens toppar i ögonhöjd gick det inte att undgå att notera att barrträden är i en tillväxtfas. Gran- och tallskotten lyste upp spetsarna på ungträdens grenar. Förvisso udda fotomotiv men jag vill inte vara den som diskvalificerar denna typ av naturdetaljer när jag är ute i det fria med kameran. Jag var till och med tvungen att förklara för en förbipasserande motionär vad i hela friden jag fotade när jag riktade kameran rakt ut i tallplanteringen.

Ljusgröna granskott
Tallskotten har hittills fått vara ifred från glupska älgar

Tillbaka på Enstaberga IP insåg jag att det var 45 minuters träning kvar för tjejerna. Jag klev närmare planen och tog några bilder. Visserligen hade jag ett kamerahus som inte direkt andas sportfoto men med mitt 70-200 mm-objektiv hade jag i alla fall vissa förutsättningar att få något som liknade fotbollsbilder.

På Enstaberga IP har avbytarbåsen numera hamnat på långsidan som är i skugga från skogen
På parkeringslångsidan står numera ett speakerbås med plats på taket för videofilmare

Jag fick ihop ett drygt 20-tal träningsbilder som du kan se via den här länken.

Självklart är jag väldigt sugen på att fota sport. Det kommer förmodligen att dröja ett tag innan det går att återuppta utifrån de restriktioner som gäller under pandemin. Svenska Fotbollförbundet har blivit tvungna att strama åt sina restriktioner (p.g.a. för många försök av fotbolls-Sverige att töja på tidigare regelverk) och lär börja seriespelet i mitten av juni med fortsatt publik-förbud. I detta regelverk framgår det att det vid arenan endast får finnas människor som gör att matchen kan genomföras. Till denna skara räknas givetvis inte fotografer vilket jag både tycker är rimligt och försvarligt under rådande pandemi.

2 kommentarer:

  1. Då måste ha riktig sportfotoabstinens vid det här laget. Snygg bild på grusvägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tittat lite på några träningar (i samband med att jag har skjutsat) eller när jag har gått förbi fotbollsplanerna hemma i Stigtomta. Energin och pulsen från matcherna saknar jag givetvis men allt får ha sin gång för att sedan förhoppningsvis leda fram till att publiken kan få strömma tillbaka till idrottsanläggningarna.

      Radera