torsdag 30 maj 2024

På utflykt med kameran och kryckan

Tvärtemot vad väderprognosen sa så regnade det en liten stund på min bilresa mellan Stigtomta och Koppartorp under onsdagsförmiddagen. Nåväl, vad gör väl lite regn i Bränn-Ekeby när det är så hiskeligt vackert ute i naturen? Överraskningen att ha tillgång till en av hushållets bilar gjorde att jag gavs möjlighet att vara geografiskt flexibel vilket innebar att jag tog sikte på Nävekvarn via Koppartorp. Det senaste året har jag inte kört bil på daglig basis och kanske var det därför jag denna onsdag valde vägsträckor som krävde aktiv bilkörning (men i tämligen beskedliga hastigheter). Från Koppartorp till Nävekvarn är det smalt och slingrigt på grusunderlag. Från Nävekvarn till Stigtomta valde jag att ta vägen via Gälkhyttan och där handlar det om en ännu slingrigare väg men dock på jämn och fin asfalt.

Bikupor av modernare modell vid Tunabergs kyrka


Som resesällskap hade jag min krycka och en kameraryggsäck fylld med alldeles för många objektiv. När dagens bilder hade tagits visade det sig att jag enbart hade använt mig av mitt simpla men smidiga 28 mm-objektiv. Kanske var det av bekvämlighet som jag aldrig skiftade objektiv men ambitionen när jag packade ryggsäcken var uppenbarligen högre än vad verkligheten senare visade.




Att jag svänger förbi Tunaberg och Koppartorps fina träkyrka någon gång per år är något jag berättat om tidigare här i bloggen. Att mina morföräldrars gravplats finns på kyrkogården är en orsak och numera är även minneslunden och mina föräldrars sista viloplats något som gör att platsen får återkommande besök. Kyrkan och dess omgivningar är dock så pass fina att platsen lockar även utan de personliga kopplingarna.






Den senaste veckan har jag upptäckt att rapsfälten lyser gula. Till min förvåning insåg jag under min lilla utflykt att rapsen redan är på väg att blomma ut. Jag har väl inte varit ute i omgivningarna tillräckligt mycket för att hänga med i svängarna. Min värld är fortsatt begränsad och utöver den egna tomten, villagatorna i Stigtomta samt vägarna till och från Uppsala respektive Eskilstuna så är det inte mycket mer jag får synintryck av. Något jag i alla fall har noterat är att syrenerna blommar och de är en fröjd för både ögon och näsa.





I nästkommande inlägg får du följa med mig till Nävekvarn och besöket ute på Skäret. Ytterligare några bilder som precis som i detta inlägg är snarlika många av de bilder som jag redan har tagit. Nåväl, rör man sig enbart inom sin komfortzon så hamnar man i de hjulspåren ...

2 kommentarer:

  1. Härliga dagar. Kul att du blev med bil också. Fotografklassiker att packa för många objektiv, det gör jag mest varje dag, för man vet ju aldrig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dumt nog hade jag packat med mig både mitt Sigma 14 mm-objektiv och mitt Canon 85 mm-objektiv som båda väger som en mindre kalv. Helt i onödan. För mig är det värdefullt att komma iväg en bit från villagatorna i Stigtomta, den miljön har jag sett mig trött på för stunden efter många kortare promenadrundor.

      Radera