måndag 10 juni 2024

Fjärde studentbalen avklarad

Även om det inte är någon bedrift att skryta med så har vi nu haft nöjet att se vår fjärde och yngsta dotter när hon upplevde sin studentbal. Den äldsta dottern, snart 31 år, och hennes årskamrater höll till på Nynäs slott men de efterföljande tre döttrarna har hållit till på Öster Malma.




För oss som varit med tidigare var formerna välbekanta. Studenterna klär upp sig, transport i ett skapligt fordon till slottet ska fixas, mingel i slottsträdgården ska fotograferas och därefter kliver studenterna in i Öster Malmas restaurangdel där middag och festligheter tar vid bortom nyfikna anhörigas iakttagande ögon.




Tyvärr blev det ovanligt rörigt och trångt på ytan där fordonen skulle stanna och släppa av de nyanlända baldeltagarna. Studenterna klev ur bilarna och blev kvar tillsammans med sina anhöriga i mitten av grusplanen och det bara trängre och trängre. Hade vakterna som skulle reglera trafiken sagt till kunde de ha fått alla att söka sig till slottsträdgården där det serverades välkomstdryck vilket hade lättat på trängseln. Kanske hade de själva inte varit där tidigare år och sett hur det bäst skulle hanteras.

Vår Alva som tar studenten den 14/6


Systrarna Emma, Ida, Lovisa och Alva

Jag släpade med mig två kamerahus och på dem monterade jag mitt 24-70 mm- respektive 70-200 mm-objektiv. När vi klev in i slottsträdgården stuvade jag undan ett kamerahus och fotade istället med mitt 85 mm-objektiv. "Fingluggen" är verkligen bra men har många tunga glas som ska flyttas när skärpan ska sättas och det är verkligen ingen glugg för snabba ryck. På stora bländaröppningar (den börjar på f/1,2) noterar jag en del kromatisk aberration i vissa situationer men vad sjutton, objektivet är ändå magiskt.

Här är länken till ett litet bildgalleri med bilder jag tog (slumpmässiga motiv) under den dryga timme då vi var vid Öster Malma den 6/6 -24:

Nu laddar vår blivande student för studentveckan som är en kraftmätning med ideliga fester. Allt leder fram till fredagen den 14:e juni då de springer ut från gymnasieskolans portar för sista gången.

4 kommentarer:

  1. Bra bilder. Fantastiskt fina studenter. Häftiga bilar. Kul att se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag tittade på bilderna jag tog för två år sedan då vår näst yngsta dotter var på studentbal insåg jag att alla bilder var snarlika. Svårt att variera mig, uppenbarligen ...

      Radera
  2. Parkeringskaos vid Öster Malma har vi fått uppleva. Svårt att säga om Öster Malma eller Nynäs slott är mest värdigt en studentbal. På min tid höll vi till i gamla "Värsan". Vad är skälet till att man lägger balen innan och inte efter studenten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nynäs och Öster Malma bjuder båda på vackra miljöer och jag kan nog inte rangordna dem när det gäller bästa platsen för en studentbal. Möjligtvis är Öster Malma snäppet bättre för bilarna som släpper av de finklädda festdeltagarna (om de styr upp det bättre än i år).

      Nyköping har väl varit en av få platser i landet där man arrangerat studentbalen efter studenten. Och vi i fyrabarnsfamiljen Jansson är så nöjda att man äntligen flyttat balen så att den arrangeras innan studentdagen. Ungdomarna är slitna och sjuka efter den avslutande studentveckans alla fester och klimax på alla festligheter är onekligen studentdagen. Att uppbringa krafter till en bal en söndagskväll två dagar efter studentdagen har känts som en krystad lösning.

      Radera