söndag 25 november 2018

När höst och vinter möts

Med en fot i hösten och den andra i vintern möttes vi i helgen av krispiga minusgrader och ett helt gäng med soltimmar. För första gången på länge gjorde jag något som verkligen var bra för mig själv. En promenad, frisk luft och intryck som bara naturen har att erbjuda.


Grönt och snöklätt

Jag riggade min Canon 5D Mark IV med mitt macro-objektiv, drog på mig kängor och dunjacka för att kliva ut i spenaten. Promenaden över TGOJ-spåret, förbi Åsby mot Skillra och sedan tillbaka hem till hemmets trygga härd. Typ.

Humle


Jag började med att leta motiv i de nära detaljerna men sedan övergick jag i landskapsfotografering med mitt 100 mm-objektiv. Jag kände mig lite ringrostig, det var ett bra tag sedan jag fotograferade på detta sättet och utsnittet satt inte utan att jag var tvungen att regelbundet kontrollera i sökaren vad jag fick med och vad jag inte fick innanför bildkanterna.




Eftersom november varit förhållandevis mild så finns fortfarande lite grönska kvar i viss växtlighet. Just denna kontrast är lite fascinerande och lockar att försöka avbilda.



I ett kommande inlägg kommer några bilder på omgivningarna. Solens närvaro berikade och vi har verkligen inte varit bortskämda med soltimmar den senaste månaden. Det är inte bara general-mulet denna årstid utan solens timmar på himlavalvet är försvinnande få. Idag gick den upp 08.06 och kommer att glida ner bakom horisonten klockan 15.13.

Vägg med karaktär

Ha en fortsatt förträfflig söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar