tisdag 6 november 2018

Novembergrå arkivrensning

Det har sannerligen inte varit en flitig fotoperiod för mig. Nog har jag sett till att försörja min sportblogg med färskt material minst en gång i veckan. Det som saknas är vardagsbilderna, natur- och utflyktsbilder. I år var jag inte ens på Kolmården under deras speciella Halloween-firande. Slarvigt? Nja, tidsbrist snarare.

15/11 2009
Jag har gått igenom mina novemberbilder från 2009 och fram till fjolårets bildskörd. Jag kan konstatera att jag endast fotade vid två tillfällen i november 2017 varav det ena tillfället var på Kolmården. Dagens blogginlägg är fyllt med arkivmaterial från förr.

26/11 2010
Efter en helt bortkastad vecka har jag nu äntligen krupit upp från sjuksängen. Förkylning och feber höll mig borta från jobbet hela förra veckan. Det bidrar inte direkt till fler fototillfällen.

5/11 2011
Ikväll har jag äntligen bitit i det sura, sura äpplet och paketerat min delvis trasiga kamera. Den bakre displayen har ju gått sönder på min favoritsportkamera och jag kommer att skicka iväg den för ett kostnadsförslag. Tusan vet hur jag kommer att agera beroende på beskedet från verkstaden på västkusten.

10/11 2012
Det har gått utmärkt att fota med kameran trots att bakre displayen är trasig. Självklart går det inte att kontinuerligt kolla hur bilderna blivit. Det gör jag och många andra nästan tvångsmässigt när vi fotar sport men man kan vänja sig av med det. Jag kan lita på vad kameran gör under de flesta förhållanden men när nu inomhussportsäsongen är här tar det stopp. Jag kan nämligen inte vitbalansera utan att gå in i menyerna och spara inställningarna. Kameran måste lagas eller ersättas, så är det bara.

2/11 2013
Jag får använda min Canon EOS 7D Mark II så länge. Men det blir inte lika bra bilder med en kamera som har APS-C-sensorstorlek. Skärpedjupet blir större vilket inte isolerar situationen och motivet man fotograferar. Bilderna blir "vassare" på något sätt som jag inte riktigt kan förklara. I övrigt är /D Mark II och 1D Mark IV ungefär lika bra (eller dåliga) när ljuset tryter i inomhushallarna.

9/11 2014
När jag gick igenom de senaste årens novemberbilder påmindes jag om att det är hög tid att planera för årets julkortsfotografering. Jag har burit på en idé ganska länge som jag av flera skäl nu tvingats slopa. Shit, vad ska jag hitta på?!

1/11 2015
Det skulle verkligen sitta fint med en helgutflykt men nu har inomhussäsongen dragit igång med fotbollstjejerna vilket gör att helgerna går åt till futsal-seriespel och träningar. Jag längtar till ett kort och temporärt miljöbyte men det får bli någon annan gång.

13/11 2016
Den kommande helgen bjuder på stor handbollsunderhållning i Nyköping när landets bästa 15-åringar kommer med sina respektive distrikt för att tävla i Sverigecupen. Det blir med stor säkerhet ett besök vid något eller några tillfällen från min sida. Jag fascineras över kunskapsnivån dessa 15-åriga handbollsspelare besitter.

5/11 2017
Jag hoppas att de utvalda arkivbilderna i svartvit tolkning påminner om månaden novembers karaktär. Det blir liksom inte allt för muntert ute i naturen under november.

2 kommentarer:

  1. Visst har det varit gråtrist de senaste veckorna. Nästan så man jublar idag då en blå himmel skymtas mellan molnen.
    Dock tillför svartvita bilder en extra clou till den tråkiga november.

    Trevligt fotoprojekt som inväntar årets bild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den vecka som passerat har ju faktiskt innehållit en och annan soltimme. Nästan så att man inte vet hur man ska tackla det plötsliga ljuset. En månad då man borrar ner huvudet djupt mellan axlarna och står ut med hjälp av kärv nordisk strävsamhet och ren tjurskallighet.

      Radera