fredag 12 januari 2018

Lång exponeringstid vid stadsfjärden

Att jag ger mig ut efter solens nedgång med min kamera för att ta bilder utomhus hör till ovanligheterna. Det kan ha att göra med min aversion mot stativ. Stativ och jag är inte helt kompatibla men med mitt nya, lätta grafitstativ från "3 Legged Thing" så är antipatin något lindrigare. På sikt kanske vi till och med blir vänner.

Stadsfjärden en fredagkväll i det snöfattiga januarilandskapet
Brandholmens förhållandevis nya bebyggelse

Jag upptäckte en hel del saker under min korta fotorunda när arbetsdagen var slut. Det landade nog i att jag hade experimentverkstad, både tillsammans med kameran och framför datorn när  bildfilerna skulle "framkallas". Blandljuset och framförallt de pissgula gatubelysningarna gjorde att många av bilderna fick bli i svartvita versioner. Och sedan lärde jag mig att mobiltelefonen ju har en "ficklampa" som man kan använda när man fotar med systemkameran inställd på låååång exponeringstid.

Viloplats med bebyggelsen ute på Arnö (Rosenhill) i bakgrunden
Samma bänk men denna gång belyst under 15 sekunder med mobillampan

Ovanstående bänkbilder var inte särskilt experimentella. När jag däremot fick veva runt med mobilen framför kameran blev det rejält wild and crazy. Dock inte unikt, många före mig har pysslat med dylika försök.

Här är det mobiltelefonens startskärm som står för ljuset
Och här är det mobiltelefonens lampa som är tänd
Denna bild fick jag spegelvända för att det åtminstone skulle likna bokstaven "Z"

När jag lugnat ner mig övergick jag till att plåta parkbänkar igen. Och i och med denna bild hittade jag den svartvita tonen eftersom det stod en gatubelysning nära bänken och smetade ner bilden med ett mindre vackert gult sken.



Som du kan konstatera gick jag i mina egna fotspår som jag trampade upp i måndags lunch. Då var det solsken och mitt på dagen, denna gång kväll efter en dag då det var tveksamt om solen överhuvudtaget bemödade sig med att gå upp.

Bron över den konstgjorda kanalen
Variant i svartvitt med större bländare och annan vinkel än bilden ovanför
Bron från en annan vinkel

Temperaturen denna fredagskväll var precis ovanför nollstrecket på termometern. Tack vare vinden som obehindrat rörde sig över fjärdens tunna istäcke blev det rysligt kallt om fingrarna efter en stund. Nu fipplade jag med kamerainställningar, stativ och trådutlösare och hade inte den minsta lust att ta på mig handskarna. Med jämna mellanrum värmde jag händerna i byxfickorna. De dög.


En snarlik bild tog jag i måndags men då var det dagsljus och blå himmel

Jag tog ett par avslutande bilder på husen vid den lilla småbåtshamnen. Sedan vände jag tillbaka, packade ihop kamerautrustningen i min ryggsäck och sträckte på stegen för att få upp värmen innan jag nådde den parkerade bilen.




En fullbokad helg väntar. En eller annan sportbild hinner det bli men inte så mycket annat fotograferande. Glöm nu för allt i världen inte att julen ska dansas ut på lördag!

2 kommentarer:

  1. Stativ är jobbiga att släpa på, men många gånger oumbärliga. Kul att både du och jag ägnat tid åt att måla med ljus. En undervärderad tilldragelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag frös nog betydligt mer om mina fingrar än vad du behövde göra vid ljusmålningen. :-) Kul att testa, det finns massor att åstadkomma inom detta område!

      Radera