fredag 26 januari 2018

Vinter vid Skillra och Prästgården

Söndagsmorgonen tog sig allt längre från det spröda gryningsljuset när jag närmade mig gården Skillra och närliggande Prästgården. Solen kikade fram över de låga molnen i horisonten. De 13 minusgraderna var konstanta, vintersolen lyste men förmådde inte höja kvicksilvret i termometern.

Skillra



Hästarna vid Skillra fann taggig föda någon decimeter över öronhöjd

Mitt söndagsspatserande i hemtrakterna får mig, så här några dagar efteråt, att än mer uppskatta det jag har i närområdet. Visst, jag hade kunnat ta mig till Kisäng, Harhålet eller Pilgrimsbo. Dessa platser är vackra året runt, oavsett väder och yttre omständigheter. Nu fick jag istället ta del av vinterns vackraste dag endast några hundra meter utanför min egen ytterdörr och det finns ett värde i det också.

Smygfoto av Stigtomta kyrka

Från Prästgårdens skorsten puffade röken ur skorstenen
Trikoloren
Ute över det gamla flygfältet låg ett tunt lager med dimma
Två kritvita björkar framför Skillras ladugårdsutbyggnad
Efter timmar av tålmodigt väntande var inte längre kyrkan lika skygg
Faktiskt tycker jag inte att ledningarna framför trädridån stör utan snarare tillför 
Tiondeboden vackert omfamnad av vinterns vitklädda armar
I bakgrunden syns ladan vid Skillra

Ett sista blogginlägg från söndagspromenaden kommer att ha ett rött litet hus som motiv och tema. Stay in touch!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar