torsdag 5 september 2024

Hund- och svamprunda i Kiladalen

Efter lördagens högintensiva trädgårdsaktivitet (jag försökte klippa häcken med hjälp av den nya långbommade elsaxen jag köpt från Stiga) var det läge för en lugnare söndag. Trodde jag. Ack nej, det gavs istället möjlighet att ge sig ut i terrängen bakom vår näst äldsta dotters sommarstuga i Kiladalen.

Kameraskeptiska Sally


Kiladalen i all sin prakt

Jag plockade med mig min Canon R6-kamera med det enda RF-objektiv jag hittills äger, 35 mm f/1,8 med makrofunktion. I baksätet på bilen lade jag även in min krycka för säkerhets skull. De senaste två veckorna har jag försökt genomföra mina promenader utan krycka trots att jag har en viss hälta och känner av höften vid ansträngning.



Under svampletandet i skogen blev jag hundförare eftersom mitt sällskap hade letandet i fokus och var sin svampkorg i händerna. Jag hittade också några kantareller men det var inte helt lätt att plocka dem med kamera runt nacken, koppel i ena handen och orörlighet som en genomsnittlig lyktstolpe. Att lämna skogsvägen och kliva ut i den ojämna och blåbärsristäckta marken med en hund stretande i andra änden av kopplet var utmanande. Efter trekvart var jag helt slut.


Sally tittar långt efter var hennes matte tog vägen (gammelmatte räknas inte ...)

Det var flera år sedan jag gav mig ut för att plocka svamp. Jag har absolut ingenting emot att leta svamp, det ger frisk luft och en naturnära upplevelse vilket gör gott för både kroppen och själen. För tydlighetens skull vill jag dock påpeka att jag inte kan tänka tanken på att äta svamp, det är en åkomma och inte något man stoppar i munnen! (Jodå, genom åren har jag försökt men det är fullständigt outhärdligt äckligt både till konsistens och smak.)

Kantarellfynd den 1:a september i tämligen knastertorr skog

Vi hittade en hel del kantareller på den korta stund vi svepte genom delar av skogen bakom stugan. Här i sydöstra Södermanland har det inte kommit många millimeter regn den senaste månaden och det är ruskigt torrt i skog och mark. Svampen verkar klara sig på den högre luftfuktighet som hör till sensommaren.

Nu är min svampletarkvot fylld för ett tag framöver.

4 kommentarer:

  1. Svamp är oätligt, så är det bara. Men en skogspromenad är aldrig fel. Mina BBQ-kamrater är stora svampälskare, och häromveckan avnjöt de en svampförrätt som jag undvek att ens titta på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för medhåll i svampfrågan! I någon svag stund har jag känt att råa champinjoner i sallad ser gott ut men det har alltid visat sig vara en synvilla. Tryffel som krydda måste jag acceptera ibland, det går liksom inte att peta bort. Och när jag går bärsärk är ju alltid flugsvamp bra att ha tillgång till ... ;-)

      Radera
  2. Noterade en fin flugsvamp på gräsmattan bakom huset för någon dag sedan. Fick lite höstångest.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här veckan har hösten definitivt gjort sitt intåg. Noterade i väderprognosen att den tidiga söndagsmorgonen ska bjuda på mäktiga tre plusgrader ... För egen del är hösten välkommen, en årstid jag verkligen uppskattar.

      Radera