söndag 25 augusti 2024

Reprisresa till Bärstabadet och Harhålet

Med kameran och mitt 300 mm-teleobjektiv instuvade i bilen tog jag mig i torsdags ut på en minimal roadtrip. Första stoppet blev vid Bärstabadet och där var jag sannerligen inte ensam. Fyra campingvagnar samt två bilar med tält uppresta bredvid sig hade lagt beslag på delar av parkeringsplatsen. Registreringsskyltarna avslöjade att de kom från Tyskland respektive Polen. Tänk att de hittat till lilla Bärsta av alla ställen. Utöver flertalet bord och bänkar på gräsmattan finns ett utedass som bekvämligheter vilket ur ett turistperspektiv är tämligen sparsmakat. Men det är vackert, och det räcker ganska långt.

Ny spång över Bärstakärret är fixad sedan i vintras



Efter min promenad över Bärstakärret satte jag mig tillrätta i bilen och drog vidare på den slingrande Hallvägen. En favoritväg där jag dock föredrar att slippa möten med andra fordon med tanke på vägbredden. Denna torsdagsförmiddag var det dock många bilar ute och åkte, som tur var slapp jag möta traktorer och skördetröskor på min väg mot nästa stopp vid Harhålet.




Jag gick längst den långgrunda badstranden och konstaterade att det trots vindarna fortfarande kändes som högsommar. Hade skollovet fortfarande pågått hade det säkerligen funnits några barnfamiljer på stranden. Nu var det tomt på folk så när som på en större husbil vid ställplatsen.



Tallsäter som ligger mellan Sörkärr och badplatsen vid Harhålet

Min resa tog mig vidare på Hallavägen för att därefter leda upp mig på Katrineholmsvägen och tillbaka till Stigtomta via Vrena. Jag hade kunnat stanna vid Pilgrimsbo men det sparar jag till en solnedgångskväll för att få optimala fotoförutsättningar.

4 kommentarer:

  1. Fina sensommarbilder. Spången är nog min favorit här. Ute på äventyr häromdagen åkte vi på världens värsta skogsväg alla kategorier. Chauffören stannade flera gånger för att kolla om det verkligen gick att köra där. Skulle förstås ha tagit en bild på vägen, får bli nästa gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, mitt eget exempel på sämsta grusvägen är längst Stenkusten på Gotland. Min egen dumhet har gjort att jag under åren åkt längst denna väg åtminstone tre gånger ... Till mitt försvar kan hävdas att jag åtminstone åkt på vägen med ett par olika SUV:ar som haft någorlunda bra markfrigång.

      Radera
    2. Här var det en BMW, och efter att ha klarat denna pärs så har bilägaren sagt sig inte längre behöva en Jeep.

      Radera
    3. Perfekt, en BMW är uppenbarligen en förares dröm oavsett underlag! Synd att de levereras utan blinkersspak ... ;-)

      Radera