tisdag 6 januari 2015

Hur firas trettonhelgen?

Av alla högtider, jag menar, trettonhelgen... Vad? Hur? Som brukligt går denna helg åt att fira hustruns födelsedag. Hon fyller inte förrän den 7:e men det är allt som oftast en arbetsdag så därför går Trettondedag jul åt till kaffedrickande. I och med att det inte börjar bli stimmigt och stojigt här hemma förrän på eftermiddagen så fick det bli en långpromenad under förmiddagen. Jag börjar med att redogöra för väderläget med nedanstående välbekanta kyrkbild:

Bestämt molntäcke, frostigt gräs och snö att vänta ikväll

En svordom passerade mina läppar när jag satte mig ner och gick igenom de 8 exponeringar jag tog under dagens runda. Det dammkorn jag såg häromdagen på vidvinkelbilderna visade sig inte vara damm på linsen utan på sensorn. Dags att lämna in den för rengöring igen? Åka ner till Linköping ännu en gång? Invänta våren kanske?

Isen har tagit tag om bäcken i beteshagen

Jag har mig själv att skylla när det gäller dammet jag får på sensorerna. Jag byter objektiv ofta och förvarar alltid kamerorna utan objektiv på sig (men naturligtvis med kamerahuslocken monterade). Visst försöker jag byta snabbt och effektivt i så icke-dammiga miljöer som möjligt. Borde kanske låta bli att byta när jag är hemma...? Har man en systemkamera och några objektiv så tycker jag i alla fall att man ska utnyttja möjligheten att variera sig vad gäller objektiven. Och jag har visserligen några zoom-objektiv men gjorde valet för några år sedan att i första hand sikta in mig på fasta brännvidder. Jag kanske utvecklar detta vid något senare tillfälle (om jag inte redan skrivit om det).

Fruset och frostigt. Taggigt och spretigt. Tistlar vid Skillra.

Min 5D Mark II har snart gjort 18 000 exponeringar. Jag har verkligen utnyttjat den kameran under den tid jag ägt den. Det är "flitiga" exponeringar till skillnad från t.ex. min 1D Mark III som jag snart tagit 100 000 exponeringar med. Sportfoto och seriebildstagning gör att det tickar på förskräckligt fort medan macro- och landskapsfotografering är mer beräknande och långsam så jag tycker verkligen att jag varit flitig för att komma upp i snart 18 000 rutor med min fullformatskamera.

Den frusna rödklövern visar tecken på liv och färg!

Nu borde jag kanske skriva att mängden bilder man tar med sin kamera är helt ointressant. Det som är av intresse är hur bilderna ser ut. Jag skulle förmodligen vara själaglad om jag endast tagit 100 bilder med mina kameror men att dessa bilder verkligen var top notch. Jag ser det dock som en nöje att ta bilder, testa mig fram och om då 99,9% av bilderna egentligen är skräp gör inte så värst mycket. Hur många bilder har jag egentligen på hårddisken som verkligen, verkligen är värda att spara? Att visa upp för andra? Att ha för min egen skull?

Björnlokan sträcker fortfarande stolt på sig 

Huvuddelen av dagens bilder är svartvita. Som du kanske sett har jag det senaste halvåret konverterat allt fler bilder till svartvitt. Det är ett medvetet val för att komma underfund med gråskalornas förunderliga värld. Jag är inte där än men strävar. När jag känner mig bekvämare med detta kanske jag inte längre använder mig av det formatet, vem vet.

Kanadensiskt gullris

Den ovanstående bilden är inte svartvit men det är inte mycket färg i den ändå. Årstiden inbjuder kanske till svartvita konverteringar då mycket av naturens färger håller sig undan nu? Nu när julhelgens röda färger plockas bort går vi in i en tid med återhållsamhet. Sparlåga tills våren börjar pocka på. En svartvit era. :-)

Hasta la vista!

2 kommentarer:

  1. Jag är ganska bra på att glömma alla bilder som jag deletar. Jag brukar gå igenom mapparna några dagar efter att jag tagit bilderna, då är det lättare att plocka bort "skräpet". Snygg komposition på kyrkbilden. Fint med all is i bäcken. Björnlokor kan vare rätt så fotogeniska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon gång har det hänt att jag deletat fel bild redan i kameran. Som "tur" är har det varit i sportfotosammanhang så det har funnits fler bilder som ändå varit användbara.

      Tack! :-)

      Radera