torsdag 1 januari 2015

Nytt år har firats in

Vi skriver nu 2015. Ett år som, precis som alla tidigare, har många möjligheter. Ett oskrivet blad, naturligtvis, precis som allt är som vi har framför oss. Hur vi skuffar oss genom övergången från det gamla till det nya får just vid årsskiften ett större fokus än t.ex. när den ena dagen övergår i den andra.



Delar av familjen Jansson (de två äldsta döttrarna var på äventyr på annat håll) hade förmånen att få fira nyår i sällskap med andra. Trevligt. Och jag kunde efter den gemensamma matlagningen plocka fram kameran för några bilder. Vissa för familjealbumet andra för bloggen.

Naturligtvis borde jag ha plockat bort den hemska läskflaskan innan jag tog bilden...

Bilderna har jag tagit med min 5D Mark II och det lilla vidvinkelobjektivet som även var med på nyårsaftonens långpromenad. Bländare 2,8 är inte så generöst när ljuset tryter men tack vara inbyggd bildstabilisering så funkade det ändå bra att ligga på ISO 3200 utan att få skakningsoskärpa i bilderna.

Inför tolvslaget

Nog bandar Canons 5D-kamera alldeles förskräckligt om man försöker lyfta skuggorna vid högre ISO-tal. Det gäller att kompromissa i detta sammanhang. Värst är min 50D som i princip är oanvändbar i liknande situationer (förutom att den inte alls klarar anständiga brusnivåer särskilt bra). Där hade nog den inbyggda blixten fått användas istället. Med blixt blir dock stämningen en annan och den förtar mycket av runt-omkring-ljuset.

Det är nära nu

Detta år stod vi inte särskilt bra för att ta in omgivningarnas fyrverkerier. Vi såg och hörde men det mesta hamnade bakom någonting. Hus, träd eller helt enkelt för långt bort.

På väg upp
Brisaden är ett faktum

Fyrverkeribilderna är tagna på ISO 6400. Nej, det var inte ett tillfälle att ställa upp stativ och annat för att ägna sig åt riktat fyrverkerifotograferande. Det var däremot ett trevligt sätt att välkomna det nya året!

Nu sätter vi oss tillrätta inomhus. Det nya året börjar med stormvarning och vad jag förstår rullar den hårda blåsten in under årets andra dag här i Södermanland. Någon långpromenad blir det inte idag därtill är det för uselt väder. Hoppas ditt nya år blir ett fantastiskt år. Om det inte blir fantastiskt för mig nöjer jag mig definitivt med hyfsat. :-)

2 kommentarer:

  1. Gott Nytt År på dig. Hade precis tänkt ta årets första fotopromenad, då blev det mörkt på himlen och så började det blåsa. Jag tog ett par fyrverkeribilder inatt. Med mitt standardobjektiv. ISO 100, och en fyrasekunders-exponering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :-)

      Gissningsvis blir vädret än värre under fredagen. Regn i anslutning till stormvindarna. Jag känner mig inte tvingad att ge mig ut då.

      Det skulle vara kul att fota ett "riktigt" fyrverkeri någon gång. Där massor av krevader fyller himlavalvet samtidigt. Nåja, kanske blir det så någongång i framtiden. :-)

      Radera