fredag 9 januari 2015

Låg nivå på Skavsta

Jag hade först tänkt ge detta inlägg rubriken "Högt och lågt på Skavsta". Sedan kom jag på att de flesta av inläggets bilder var väldigt låga och då föll den idén. Definitionen av lågt kan däremot sägas vara på en glidande skala. Du kommer att förstå, tror jag.

I väntan på den nya vinden (har inte sett att blåsten fått något egennamn) som ska blåsa in över våra huvuden under helgen har solen tittat fram under dagen. Den tidiga fredagsmorgonen innebar mildväder men i gryningen skiftade det till en minusgrad vilket givit frost och en påminnelse om årstiden. Det annalkande skitvädret har med sig snö för att därefter övergå i regn innan det åter kommer som snö. Tack för den...

Litet plan ner för landning på Skavsta

Jag gick min vana trogen till Stora Berga. Gården som sedan flera år är övergiven. Kastanjerna som kantar infarten är stora och mäktiga och deras förmultnande löv gjorde sig ovanligt bra som frostbitna marktäckare.

Frostigt kastanjeblad i svartvit tolkning
Frostiga kastanjeblad i flerfärgstolkning

Mindre kul var det att se hur någon eller några illbattingar brutit sig in i det plomberade huset. Alla fönster är försedda med plywoodskivor och kommunen (som löst in huset) har nog velat hålla folk borta från dess innanmäte. Eftersom kåken tidigare ockuperats av Bergatrollen (sommaren 2009 och sedan en sväng under januari 2010) så har man väl från kommunens sida varit lite extra noga med att inte släppa in varken troll, ockupanter eller förbipasserande Ryanair-resenärer.

Extremt stora råttor vid Stora Berga?

I det svaga vinterljuset gav jag mig själv möjligheten att tjata ut ännu ett motiv. Hur många vissna rallarrosor har jag hunnit visa vid det här laget? Det, tillsammans med gullriset, har sin tjusning i vissnad form. Tycker jag. Däremot blir det kanske mindre kul att se som motiv gång efter gång. För mig bjuder varje fototillfälle på skillnader i detaljer och ljus så jag blir inte uttråkad i alla fall.

Rallarros på ålderns höst

Avslutningsvis måste jag berätta att jag under torsdagen skrev följande på Facebook:
"Musjakten i damernas omklädningsrum har hittills varit framgångsrikare än någon kunnat ana."
Denna mening tycks ha missförståtts av vissa följare... och för att inte någon tvetydighet ska leva vidare på nätet om mina förehavanden ser jag mig tvungen att framlägga bildbevis. Nu vill jag betona att jag i grund och botten är en djurvän. Däremot får nog vilda smågnagare ses som en något ovälkommen hygienriskerare i våra annars välstädade och sanitära inomhusmiljöer.

Mus nr 5 (fångad under fredagen) t.v. och mus nr 4 (fångad i torsdags) t.h.

Jag ber om ursäkt om någon tagit illa vid sig av ovanstående musbild. Dock känns den mindre provocerande än bilder på den sorts mus som vissa Facebook-läsare tolkade in i mitt korta meddelande.

Ha nu en god helg! Själv siktar jag nog in mig på en eller annan sportfotografering samt ett rejält träningspass med tjejerna i Stigtomta IF:s lag F01-04.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar