söndag 4 januari 2015

100% fotbollshelg

Denna lördag och söndag har försvunnit alldeles ovanligt kvickt. På programmet har en enda sak funnits; fotboll för de två yngsta döttrarna. Lördagens cupspel för 11-åringen och hennes kompisar inne i Gripenhallen i Nyköping innebar också att jag fick damma av mina gamla ledarkläder. Alltså ingen fotografering utan istället lagbestyr. Söndagens schema bjöd cupspel i Linköping dit minstingen, 9 år, åkte med sitt lag för att spela i Vasahallen.

Vasahallen i Linköping
Alva vänder på klacken i Stigtomta IF-dressen
En heldag på träläktarna satte sina spår i sittmuskulaturen (arslet, alltså)

Jag passade under söndagen på att ta mig loss från inomhusfotbollen och gav mig ut i ett par omgångar för att leta fotomotiv. Jag hade med mig min Canon 7D Mark II och några objektiv. Som du kan gissa på bilderna här ovan var fisheye-objektivet ett av dem. Dessutom tog jag med mig vidvinkelzoomen 17-40 mm och mitt telezoom 70-200 mm. Nu blev det ingen direkt fotbollsfotografering med teleobjektivet eftersom det aldrig blir bra sittandes på en läktare högt över planen.

I bakgrunden tornet på domkyrkan i Linköping

Det är ju så att jag inte kan gå i en stad med en domkyrka utan att notera tornet som utgör ett enormt blickfång. Jag drogs mot kyrkan trots att jag var där för inte så länge sedan (hösten 2013). Några minnesvärda bilder vill jag inte påstå att jag tog och det kan skyllas på flera saker. Idag skulle jag mest vilja lägga "skulden" på crop-sensorn i 7D-kameran och min egen avsaknad av feeling.

Linköpings domkyrka
Detalj från domkyrkans långsida
Kyrkan tornar upp sig var man än befinner sig i Linköping
Linköpings domkyrka i svartvit tolkning

Jag tog en sväng in mot Linköpings absoluta centrum innan jag vände tillbaka mot Vasahallen och den pågående fotbollscupen. Om jag tyckte mina bilder blev misslyckade så kan jag inte heller låta bli att tänka tveksamma tankar om nedanstående träkonstverk... Varför? Blomlåda till ungen och snickarbyxor på Josef? Frågorna hopar sig men i slutänden konstaterar jag att inte heller jag kan snida särskilt bra.

"Julkrubban" av Stig Carlsson, stod klar 1:a advent 1999

Linköping är en trevlig stad. Tycker jag. Men inte att försöka vara bilist i. Låt bli, om du har möjlighet. Sedan jag gjorde lumpen där i mitten av 80-talet har de gnuggat på med "varannan enkelriktad" men också uppfunnit två ringleder (minst) som man ska rotera runt stadskärnan i. Obegripligt.

Skyltfönsterhäng

Jag gav mig ut med fisheye-objektivet runt 17-snåret då mörkret fallit. Allt för höga ISO-tal i kombination med slutartider runt 1/5-1/15 sekund gav inte några vettiga bilder. Jag tror faktiskt att det värsta inte var slutartiderna eftersom jag faktiskt lyckades hålla kameran stilla ISO-talet 6400. Inte snyggt. Stativ borde ha följt med men nu var det inte nattfotografering utan fotbollscup jag var iväg på denna dag. :-)

Domkyrkan i januarimörker
Husfasad genom fiskögats förvrängda perspektiv


Nu är det dags att ta i igen. En hel arbetsdag innan nästa helg.

Ta det lugnt i trafiken!

2 kommentarer:

  1. Avsaknad av feeling är ju aldrig kul. Hamnar där ibland. Träbänksnötning är ju inte heller alltid så roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ha varit träsmaken som bidrog till förlust av fotografisk feeling. Jag vet inte. Jag har svårt att gå i stadsmiljö och hitta motiv vilket med absolut säkerhet beror på att jag tränar ögat för lite i denna typ av omgivningar.

      Radera