tisdag 26 juni 2018

Stigtomta IF:s fotbollsskola 2018

Jag har tidigare berättat om idrottsföreningens fotbollsskola här i bloggen. Åren 2015, 2016 och 2017 har den förekommit både i text och bild. Fotbollsskolan har en mycket längre historia än så och jag har haft en ganska stor inblandning under några år. Numera är jag iakttagare, intresserad och förälder. Det räcker ganska bra. Sedan ifjol är den näst äldsta dottern "för gammal" och får istället vara ledare medan den yngsta dottern gör sitt sista år som deltagare detta år.

Precis när jag skulle lämna idrottsplatsen under måndagskvällen tittade solen fram under molnen

I år var det knappt 100 deltagande barn. Och de yngsta är som vanligt 6 år gamla. En inte helt lätt uppgift att som ungdomsledare ta hand om barn som ännu inte börjat förskoleklass. Det där med att klara av att ta instruktioner är något som kommer med tiden och kräver viss träning.



Deltagarnas glädje, engagemang och inlevelse är något som gör sig väldigt bra på bild. Men det tar sig också in under skinnet och når hjärteroten. Det är härligt att idrott kan bidra till detta. På sikt får barnen också förståelse för lagsportens tjusning men de fyra dagarnas fotbollsskola räcker nog inte till för att förstå att laget är större än jaget.

En "tävling" mellan alla deltagarna och deras ledare

Jag vurmar extra mycket för ungdomarna som testar att vara ledare under fotbollsskolan. De lär sig att planera, ta ansvar, leda, lyssna, se, ta kommandot och allt annat mellan himmel och jord. Under åren har jag sett exempel på fullständigt naturliga ledare som kliver fram medan andra är betydligt försiktigare generaler som kanske inte alltid får barngruppen i sin hand.

Lovisa och Liam är två av årets ungdomsledare (födda -03)

Min erfarenhet av att ro iland hela fotbollsskolekonceptet gör att jag vet vilket jobb som krävs i förberedelserna. Och att oron ständigt finns med hela vägen i processen ända tills sista barnet gått hem den sista kvällen av fotbollsskolan. Fotbollsplanen fylls onekligen med 100 små men ändock kunder som har betalat för att få en fotbollsupplevelse i Stigtomta IF:s regi. Mycket kan gå snett; risken för uselt väder, det beställda materialet till alla deltagare, ledare som blir sjuka i sista stund osv. Eller föräldrar som inte tycker om (vad det nu än må vara).

Kvintetten som även i år gjort fotbollsskolan möjlig är som en flock ostyriga förskoleklassbarn framför kameran

Jag har under många år tagit för vana att åtminstone fota under någon av kvällarna som fotbollsskolan pågår. Helst den andra kvällen då alla deltagare fått sina tröjor och det blir ett enhetligt färghav i bilderna.

Deltagarna har i år röda tröjor medan ledarna har en betydligt mörkare ledarjacka

Under måndagskvällen (den andra av fyra kvällar under fotbollsskolan) tog jag först ett varv med kameran runt fotbollsplanen där sammanlagt 7 olika grupper höll till. Många av dem hade en fruktstund och då blev det nästan onödigt fokus på att jag gick runt och fotograferade. Jag hade mitt 70-200 mm-objektiv, ett utmärkt val i detta sammanhang. Tycker jag.

Stafett och full fart i en av de yngre pojkgrupperna

Det var tyvärr ganska mulet när jag gick runt och fotograferade men å andra sidan slapp jag därmed hårda skuggor i ansiktena på de jag fotade. Vid mer än ett tillfälle låg jag platt på magen för att få låga vinklar och andra perspektiv.

Vår yngsta dotter Alva är detta år med som deltagare för sista gången (hon är 13 år)

Jag skiftade till vidvinkelzoomen och fick ytterligare andra bilder. Under en stund använde jag även mitt fisheye. Det är både cool och klurigt, någon garanti att det blir acceptabla bilder finns liksom inte med det speciella objektivet.

Stackars Ella fick bli motiv när jag låg på mage med fisheye-objektivet på kameran

Jag använde även mitt 300 mm-objektiv en stund. Det är tajt men kan också frilägga motiv som ingenting annat (nåja). Ett objektiv jag borde testa lite oftare till annat än sportmotiv, kanske till porträtt.

Det är inte jätteskönt att få en näve grässtrån i ansiktet

Jag fotade under en knapp timme, åkte hem och började välja ut bilder från min fotosession. 400 bildfiler blev knappt 300 sparade filer och slutligen drygt 100 utvalda som jag redigerade. Först och främst 9 stycken till mitt Instagram- och Facebook-flöde. De sociala medierna ska ha sitt också.



Jag laddade upp alla bilder på Stigtomta IF:s huvudhemsida. Där ligger nu ett album med 109 bilder bredvid tidigare års alster. (De första fotbollsskolebilderna jag laddat upp är tydligen från 2006 när jag tittar på hemsidan.) Eftersom laget.se (många idrottsföreningars hemsidelösning) presenterar bilder i väldigt småttigt format har jag även laddat upp albumet på Google Foto för de kan ses och laddas ner i betydligt större format. Du hittar bilderna HÄR >>>

Och han gjorde nog misstaget att be någon att kasta hit västarna...

Fotbollsskolan avslutas under onsdagskvällen och sedan har mina döttrar ett knappt dygns vila och återhämtning innan deras respektive lag åker iväg på årets sommarcuper i fotboll. Den yngsta till Skövde och den näst yngsta (där jag är ledare) till Örebro. Det är fotboll på alla ledder och bredder men efter cuperna är det lite paus, något som på sätt och vis både behövs och känns ganska skönt.

Peace out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar