onsdag 17 oktober 2018

I elljusets sken

Jag åkte till Rosvalla under onsdagskvällen med yngsta dottern i släptåg. Hon och några av hennes jämnåriga fotbollskompisar från Stigtomta IF skulle vara med på distriktets zonträning dit spelare från övriga föreningar i området också var välkomna.



Under vintern kommer sammanlagt fyra zonträningar att arrangeras och det görs parallellt på fler platser i distriktet. När tjejerna blivit 15 år har de som för tillfället kommit längst i sin fotbollsutveckling möjlighet att kämpa om några åtråvärda platser till utvecklingslägret i Halmstad. Alla träningar dessförinnan ska absolut inte enbart ses som ett selekteringsverktyg för distriktets representanter.



Zonträningarna är jättespännande för de deltagande spelarna. Plötsligt får de lyssna på nya tränarröster, göra nya övningar och träna tillsammans med tjejer från lag som de annars möter i seriespelet. Jag lovar att det är väldigt nervöst och spänt inför det allra första träningstillfället.

På planen bredvid tränade Nyköpings BIS F15-19

Efter en och en halv timmes träning hade de spända anletsdragen ersatts med svettiga men leende ansikten. Jodå, det är kul att träna fotboll under dessa omständigheter. Även om träningen slutade klockan 21 och det blir en väldigt sen kväll innan man är duschad och ligger till sängs.



Rosvalla är kanske allra mest känt för sin ständigt plägande vind och frammanande av kroniska köldskador. Men denna sena oktoberkväll var det varken blåsigt eller kallt. Tänk. Stanken från avloppsreningsverket var dock värre än vanligt, det luktade nästan så mycket att ögonen tårades...

Jag konstnärade lite

Jag tog med kameran samt mina 28 mm- och 50 mm-objektiv. Förhoppningen var att dimman skulle ligga tätare än vad den gjorde. Nu tog jag ändå några halvdisiga bilder där den enda "effekten" var elstolparna som mot den svarta bakgrunden ändå byggde ett trevligt blickfång och motiv.

Hampus Almberg var en av instruktörerna under F05:ornas zonträning

Jag laddar om och åker till Norrköping under torsdagen för att jobba från det kontoret. Det blir en repris på den resan även under lördagen då jag siktar på att fota rugbylandskampen mellan Sverige och Moldavien på klassiska Bollspelaren. Det är tur att det är hyfsat nära till grannorten på andra sidan Östgötagränsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar