onsdag 3 oktober 2018

Ruggig rugby på Djulö IP

Nu har jag hamnat i samma tekniska dike som förra veckan. När jag ska skriva blogginlägg hos Södermanlands Nyheter har deras bloggplattform varit oåtkomlig. Självklart har jag påtalat detta men för att inte fördröja publiceringen allt för länge väljer jag att först lägga upp materialet här i min fotoblogg. Jag hoppas givetvis att jag inte skrämmer bort mina återkommande fotobloggläsare med allt för mycket sport!

Rugby bjuder på oemotståndlig action för mig som sportfotograf

Under lördagseftermiddagen den 29/9 spelade Katrineholm Griffins Rugby Club en match mot Sverige äldsta existerande rugbyklubb; Stockholmslaget Attila Rugby. Jag kände till denna match genom att jag följer Katrineholmslaget på sociala media. Att åka den lilla biten mellan Stigtomta och Katrineholm var ett lätt val för att få mig en dos rugby innan säsongen är helt avklarad.

Katrineholm Griffins
Attila Rugby

Även om jag tagit del av evenemangstipset i god tid innan matchen så tog det mig till dagen efter innan jag började grubbla på vad det var för slags match jag bevakat. Sorry, världens sämsta sportbloggare som inte ens har koll på något sådant. Nu var jag ändå i gott sällskap av andra med betydligt mer insyn i rugby som inte heller hade helt klart för sig vad det var för slags match. Katrineholm har denna säsong spelat division 2 Mellersta medan Attila återfunnits i division 2 Mälardalen.

Katrineholm Griffins coach Tom Simpson

Eftersom de två division 2-serierna inte bestått av mer än tre respektive fyra lag har man efter grundomgången slagit samman och nivå-indelat de två serierna där Attila och Griffins hamnat i fortsättningsserien division 2 Mälardalen/Mellersta Herr 5-7. Katrineholm Griffins, som fortfarande får anses som nybörjare efter att ha startat upp verksamheten inför säsongen 2017, tog i våras sin allra första seger och i fortsättningsserien har de lyckats ta ytterligare en seger.

Runt den vackert belägna rugbyplanen vid Djulö fanns små klickar av trogna rugbyåskådare

Lördagens avslutande match i division 2 gav dock inte någon seger och Griffins fick ge sig med 3-36 (efter 3-10 i halvtid). Stora siffror? Jo, för all del, men med rugby är det lite som med squash och är motståndet en gnutta bättre drar siffrorna snabbt iväg.

I andra halvlek sprang Attila ifrån i målprotokollet

Enligt förståsigpåare vid planen var det en välspelad och mycket bra match. Min erfarenhet av 15-mannarugby är mycket begränsad men för varje gång jag ser rugby (7- eller 15-manna) så lär jag mig och förstår spelets finesser och funktioner mer och mer. Att sidledsspelet är en viktig komponent kan man inte blunda för och grejen med att man inte får passa framåt (om man inte sparkar den äggformade bollen) ger en dimension som präglar spelet och ger det taktisk karaktär.

En och annan regnskur förtog inte charmen med hösten och färgerna i träden som matchade Griffins matchställ

Det går inte att värja sig mot rugbyn som sport. Utövarna (både manliga och kvinnliga) är de tuffaste bland tuffa, samtidigt är det en gentlemannasport av rang. Efter en avblåsning sköts bollen framåt i planen och träffade en motståndare i ryggen av misstag. En ursäkt och löfte om en öl efter matchen och så var den situationen utredd. Hade det skett på en fotbollsplan (med manliga deltagare) hade det tagit hus i helvete och minst en spelare hade sett till att bli utvisad.

Klassisk skyddsutrustning inom rugbyn; ett varv med benskyddstejp. Underbart.

Att se en rugbymatch borde finnas med på allas bucket list. Och även om säsongen sjunger på sista versen är det inte försent. Åk till Bollspelaren i Norrköping där Sveriges herrar möter Moldavien den 20:e oktober klockan 14.00. Är du dessutom sportfotointresserad kan jag inte komma på en enda anledning att inte fota rugby, åtminstone ge det en chans eller två.

Förbrödring efter avslutad kamp

Jag har skramlat ihop till ett bildgalleri med hela 190 bilder efter lördagseftermiddagens rugbymatch på Djulö IP. Du hittar mitt bildgalleri HÄR >>>

Det är ju inte alltid det blir bra när jag försöker fota rugby... (helt obeskuren bild)

Till Griffins, Attila och alla ni andra rugby-utövare där ute i landet önskar jag lycka till kommande säsong!

2 kommentarer:

  1. Sista bilden är ju lite speciell. Kul sport rugby. Snacka om närkontakt av tredje graden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ändå imponerad över skärpan på den stackaren som var på väg ut ur bild. Man kan ju närapå tro att jag aldrig riktar om kameran när jag fotar sport...

      Det hade faktiskt fått vara ännu lerigare och blötare när jag nu passade på att fota rugby på hösten. Det är ju nästan sinnebilden av rugby, leriga spelare och stigande ånga från de svettiga tröjorna i den kalla luften. Det får bli en annan gång, kanske den 20:e oktober i när landskampen går av stapeln i Norrköping.

      Radera