måndag 29 oktober 2018

Snöbok

På våren pratar man om bakslag när det plötsligt, oväntat och ovälkommet börjar snöa helt otajmat efter vintersäsongens slut. Men vad säger man när det börjar snöa redan innan vi tagit oss igenom oktober? Framslag?

Vägen mellan Tista Slott och Bärbo hyser ett par dungar med bokträd

Det gäller att vara lite försiktig i sina uttalanden om att denna tidiga snö kommer att smälta bort. Med hänsyn till hur kopiöst varmt och torrt det var under hela sommaren kanske vi fått de väderlekar vi förtjänar. Extremväder.




Numera förs inga vuxna politiska samtal. Extrem-polariseringen kan ha gått så långt att även vädret väljer att följa det spåret. Å andra sidan vill jag inte anklaga vädret för att vara korkat...



Och den lilla fjädermyggan undrade nog vad tusan som hände

Jag vaknade upp på måndagsmorgonen med feber, huvudvärk, hälsont och nästäppa. Antingen en mansförkylning eller en kraftig reaktion på snön. Om det är en förkylning får jag vara tacksam eftersom den går över. Är det snöallergi får jag leta efter antivinterminer, eller vad det kan heta... ;-)






Jag trotsade väderomslaget under söndagseftermiddagen och tog mig till bokdungen vid Bärbo. Det ångrar jag inte, trots de blöta skorna och snön som piskade i mitt ansikte. Självklart skulle jag vilja se bokskogarna nere i Skåne på hösten men de står väl ytterligare några år.

2 kommentarer:

  1. Snöallergi låter troligt. Jag har nog också en släng av det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt övertygad om att det är en farsot som jag kan drabbas av. Hade jag tålt snö skulle jag ju åka skidor och annat sånt där vintrigt.

      Radera