måndag 21 januari 2019

Dags att dra till skogs

Det är en väldig lycka att äga ett par bra vinterkängor med broddar under hela sulan. De är inte lika åtråvärda i augusti men nu i halkjanuari är de värda sin vikt i guld. (De väger förhållandevis lite vilket innebär att man uppfyller detta påstående utan större besvär.)

Tomten håller tappert sin post trots att julen passerat med råge

Solen strålade över Stigtomta när jag vaknade efter en välbehövlig sovmorgon på söndagen. Jag bestämde mig för att ta en runda med kameran och denna gång fick det bli skogen. Vår "egen" skog väster om Tängsta-området. För mig blir det oftast de öppnare vidderna men det är trots allt något väldigt speciellt med en skogspromenad.

Hackspetten jobbade hårt i kylan

Skogspartiet vi har är inte jättestort men faktiskt väldigt fint. Att det är ett populärt strövområde skvallrar myllret av stigar om. Barrträden sträcker sig högt upp och den gröna mossan ligger som ett mjukt täcke på marken. Här och där ser man var vildsvinet vänt på marken i sin jakt på något ätbart.



I en fuktigare sänka står några enorma aspar
Bortom skogsdungen finns en åtel och ett jakttorn för att decimera (?) vildsvinsbeståndet 



Jag kunde för en gångs skull inte riktigt bestämma mig för vilket objektiv som skulle få följa med på promenaden. Därför hade jag en ryggsäck på ryggen med ett par alternativ. Jag började med mitt 70-200 mm-tele men skiftade efter en stund till 17-40 mm-vidvinkelobjektivet. Mitt macro-objektiv följde också med men det slapp jobba denna gång.

Ofördelaktig belysning på den enorma eken som stod i skuggan från skogen
Pulkabacken i Tängstaområdet är just nu en stenhård isbana

Familjen tillbringade några eftermiddagstimmar inne i Nyköping hos näst äldsta dottern och på vägen hem till Stigtomta stannade jag som hastigast till för att ta en bild på ett motiv som jag spanat in några dagar tidigare. Ibland blir det ju så att man ser något genom bilfönstren som tilltalar men inte kan fotograferas exakt i den stunden. Detta motiv flyttade inte på sig så mitt stopp vid 17-tiden gav mig den bild jag ville ha.

Fors gamla fabriksområde med Nyköpingsån i förgrunden

Jag ser i väderprognosen att jag riskerar att skotta mer än en gång denna vecka. Måndagskvällens svordomar är avklarade men till helgen verkar det vara dags igen. Håll för öronen om du är i eller passerar Stigtomta den kommande veckan...

2 kommentarer:

  1. Bilden på eken gillar jag förstås, den är nog värd fler besök. Fabriksområdet i Nyköping lyckades du fint med, snygg kvällsbild med speglingar i ån. Jag gör som du, svär vidare i kylan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den mäktiga eken är ett motiv jag oregelbundet försöker ta mig till. Eftermiddagar och kvällar ges chansen till bättre belysning av motivet och även motljusbilder om så önskas.

      Allra bäst hade det nog varit om jag tagit kvällsbilden inne i Nyköping med stativ. Nu fanns ändå broräcket att ta stöd emot med kameran i händerna. Tyvärr fick jag gå upp till ISO 5000 för att åtminstone få 1/20 s i slutartid. Det kanske är dags för mig att ta en kvällspromenad inne i stan längst med ån i sällskap med mitt lätta stativ...

      Radera