lördag 5 januari 2019

Stigtomtas nya skola är snart färdig

Trettondagsafton, lördag och alldeles strålande vackert väder. Definitivt och absolut glashalt på marken efter fredagens regn på den kalla och frusna marken. Med broddförsedda svinterskor tog jag mig ut med kameran vid lunchtid och mitt mål var att gå till skolbygget hemma i Stigtomta.

De flesta byggbaracker är nu borta och Stigtomta skola är i det närmaste klar

Om jag inte minns fel är det tänkt att den nya skolan ska tas i drift veckan efter sportlovet. Det betyder att i veckan 9 fylls byggnaden med glada barn från förskoleålder upp till årskurs 6. I skolan ska alltså både förskolebarn och skolbarn husera. Byggnaden är uppförd på samma plats som den gamla skolan fanns på och barnen har tillfälligtvis gått i paviljongbyggnader.

På västra sidan av skolan är den plats där ursprungligen alla skolavslutningar har hållits

Jag noterade att det delvis plockats bort en massa stängsel och jag kunde gå längst den permanenta, lägre stängslet runt skolans baksida. Vilken skola och vilken utomhusmiljö! Jag kan inte skriva annat än att jag är väldigt imponerad och detta ser ut att bli en helt fantastisk miljö för barnen att röra sig i. Wow.



Långt där borta syns "Gula villan" som är rektorsbyggnaden vilken fått stå kvar då den gamla skolan skolan revs
Skolans baksida är förskolan-avdelningarnas tillhåll

Ett spännande klocktorn har växt upp på skolområdet
Till vänster en paviljong och till höger den kvarvarande idrottshallen som inte heller revs (tyvärr...)
På östra gaveln finns ett nytt bibliotek till Stigtomtabornas stora glädje

När jag kommit runt till skolans "framsida" så konstaterade jag att även de äldre barnen på skolan kommer att få riktigt fina ytor att aktivera sig på under rasterna. Vilken enorm skillnad mot hur det varit tidigare. Visserligen hade de en stor och välanvänd gräsyta förr som nu är utbytt mot asfalt. Men med tanke på hur gräsmattans skick oftast var så är det kanske inte mycket hårdare med asfalt.






Jag tvingades fota alla bilder genom eller över staket som fortfarande omringar skolan. Om några veckor när skolan tagits i drift kommer den kanske att vara mer tillgänglig. Förhoppningsvis ordnas någon slags öppet hus när det närmar sig invigning. Jag är självklart väldigt nyfiken på hur det ser ut invändigt. Vår yngsta dotter slutade ju på Stigtomta skola i somras och det innebär att vi inte längre är skolföräldrar i Stigtomta och vi tänker oss nog inte att skaffa ytterligare ett barn bara för att åtnjuta lyxen av en helt ny skola i byn... Därtill är vi numera för gamla.

Hit men inte längre. Snart öppnar Stigtomta skola sina portar.

Nu ska jag fortsätta fira trettonhelg, hur man nu gör det. Trevlig/glad/god trettondag!

2 kommentarer:

  1. Skolan verkar vara ett lyft för både elever, lärare och orten som sådan.

    I min uppväxt ort Tystberga går eleverna i en sliten skola från anno dazumal och den omtalade förskolan verkar bara vara ett av många vallöften.

    Barnen är också de mindre orternas framtid och därför är alla satsningar på barn/ungdomar till godo.

    Grattis Stigtomta. Tänker göra reklam för detta inlägg och förhoppningsvis ökar besöksantalet rejält :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Investeringen i Stigtomta är mycket värdefull för många årtionden framåt. Jag har förvisso hört lite rykten/klagomål på att den nya förskolan redan är överfull och det blir i så fall lite tokigt eftersom någon av de äldre kommunala lokalerna fortsatt behöver vara i drift. Stigtomta har fördelen av att vara en stor förort till Nyköping och är inte lika lätt att förbise som kanske vissa andra orter tycks bli.

      Tack!

      Radera