onsdag 27 mars 2019

Periodisk marsprövning

Det är inte med lätthet jag tar mig an månaden mars. Den börjar i regel som lervälling och slutar som ett grådammigt elände. Några uppiggande saker finns dock med månaden och det är det återvändande dagsljuset samt flyttfåglarnas återkomst. Någon enstaka vårblomma kan dyka upp beroende på hur segdragen vintern blir. Mars står inte långt bakom november när det gäller tråkighet, men det som gör att de flesta glömmer att verkligen titta efter har förmodligen att göra med att man ser mars som någon slags förlöpare till den annalkande sommaren. Och allt som har med sommaren att göra blir ju förlåtet ...

Det gamla magasinet vid Perioden



Efter ett möte i Nyköping på onsdagsförmiddagen tog jag mig till Perioden. Det kändes som att det var dags att titta till vad som hänt det gamla industriområdet. Förutom det helt saboterade magasinet där klotter och "väggkonst" tillförts fanns två uppenbara saker som hänt sedan jag arbetade i området i mitten av 80-talet. Tegelbyggnaden där bl.a. Nyköpings Fanérfabrik, Lundbergs och även World Class Gym fanns har nu blivit exklusiva bostäder. Och Aleaverkens lokaler är totalt jämnade med marken.






Efter att jag rundat byggnaden kom jag fram till Nyköpingsån och den fors där kanotisterna så ivrigt tränar på den riggade slalombanan. Denna förmiddag var det inga kanotister i pisten (vilket det ju inte kan heta för bövelen) utan endast jag och en strömstare. Vilken tur att jag träffade strömstaren. Vilken otur att jag inte hade mer än mitt 50 mm- och 135 mm-objektiv med mig.

Kraftigt beskuren bild för att visa att strömstaren satt och matspanade vid forsen i ån
Och där dök staren ner i det skummande vattnet
Länge, länge satt strömstaren i den lilla håligheten utan att vilja göra något mer matdyk

Jag njöt av solen en stund innan jag gick tillbaka till bilen och åkte mot mer civiliserade trakter. Stigtomta, det är grejor det.



Snart är det april, det är en bättre månad!

2 kommentarer:

  1. Alltid intressant att se hur platser man har någon anknytning till förändras. En gång i tiden jobbade jag på Södermalm och det är nästan läskigt hur mycket av det gamla söder har förändrats sedan mitten av åttiotalet. Jag antar att det finns planer även för det gamla magasinet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magasinet ägs av Nyköpings Kommun och hyrs ut till en ideell förening; Bergatrollen. Det är stridigheter om chockhöjning av hyran och avsaknad av vatten i fastigheten (stod i lokaltidningen om detta senast idag eller igår). Bergatrollen ockuperade en tvångsinlöst gård bredvid flygplatsen ute vid Skavsta flygplats för ett gäng år sedan och magasinet vid Perioden blev kommunens utsträckta hand till dem. De anordnar kulturarrangemang vid Magasinet m.m.

      Radera