söndag 10 mars 2019

Min bandysäsong rundades av på Backavallen

Söndag, ledig, solsken, vintervindar och suget att fotografera infann sig. Mitt fokus var ännu en gång sport och för att in i det längsta undvika fotboll (den sportens tid kommer vad det lider) samtidigt som jag hjärtinnerligt less på muggiga inomhushallar så sökte jag mig till bandyplanen i Katrineholm. På Backavallen spelade Katrineholm Bandys herrlag sin sista hemmamatch för säsongen. De spelar kval för att hålla sig kvar i allsvenskan och redan i fredags kväll blev de klara för en fortsättning på denna nivå nästkommande säsong.

Linus Doktare gjorde mål som vanligt

Söndagens match var mot NitroNora BS som försöker kvala sig upp till allsvensk nivå från division 1. De hade förmånen att möta ett mätt och nöjt motstånd och faktum var att med Katrineholms motivation var det lite si och så. Åtminstone så saknades de sista fem procenten som är så avgörande. Bortalaget segrade med 5-4 och tack vare det så är även de klara för nästa säsongs allsvenska spel. Grattis!

Spelarna i NitroNora BS var så nöjda efter slutsignalen

Det var otroligt befriande att fotografera utomhus i fullt dagsljus. Jag slapp skruva upp ISO till 5000 och den vita isen i solskenet gjorde snarare att jag vissa stunder tvingades minska bländaren ett halvt steg eftersom ISO 100 gav kortare slutartid än 1/8000 sekund vilket är max vad kameran klarar av.

Och lite härligt motljus blev det också

Under andra halvlek gick tyvärr solen i moln vilket gjorde att jag inte fick förmånen att fota i ett varmt eftermiddagsljus. Nu spelade inte detta så väldigt stor roll, jag hade en kul eftermiddag bredvid bandyplanen trots att Katrineholm Bandy förlorade sin sista hemmamatch denna säsong.




Om det var många fotografer på plats i fredags kväll när jag fotade Dolphins basketherrar var det glesare i våra led denna bandymatch. Katrineholms-Kurirens fotograf stod och frös vid ena kortsidan i övrigt kunde jag röra mig fritt utan att vara i vägen för någon annan stackars fotograf.

En utdömd straff får inte passera obemärkt förbi utan att man måste protestera en smula

Fredagskvällens 1000 åskådare byttes denna söndag mot 300 frusna själar på Backavallen. Med lämplig klädsel och skydd från de isande vindarna så var det ändå riktigt skönt ute i det fria. Möjligtvis är det händelserikare under en basketmatch men explosiviteten i bandy är fascinerande. De cirklar runt, passar i sidled en miljon gånger och så plötsligt smäller det. Svårfotat eftersom det är knepigt att läsa och den lille bollen som kommer i några hundra knutar är inte lätt att få träff på med kameran.

Bandypublik på Backavallen

Jag hade även med mig min fullformatskamera som jag använde tillsammans med vidvinkelzoomen. Jag ville ha lite variation i bildmaterialet även om det inte blev så mycket vidvinkelmotiv denna gång.

Efter mycket om och men lyckades jag få Katrineholm Bandys tränare Roger Carlsson framför kameran

Jag har skrivit detta blogginlägg för att få ut länken till mitt bildgalleri med 150 bilder. Det är fortfarande så att Södermanlands Nyheters bloggplattform är halvtrasig och det irriterar mig något alldeles väldigt. Vill du se mina bandybilder från Katrineholms möte mot NitroNora så hittar du dem HÄR >>>

Tack för idag, slut för idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar