lördag 22 juni 2019

Enzo-läge i midsommartid

Det har slumpat sig så att vi har fått den stora äran att ta hand om den franska bulldogen Enzo under midsommarhelgen. Först var han hos oss med sin älskade matte men lite hemliga överrasknings-arrangemang för hennes skull gjorde att vi på förhand lovat att ta Enzo under våra vingars beskydd under resten av helgen. Inte mig emot!

Och hemma på tomten har de första lavendelblommorna slagit ut
Lovisa och Enzo gjorde mig sällskap på eftermiddagspromenaden

Midsommaraftonen tillbringades som så många år tidigare på Stigtomta IP. Att hjälpa föreningen med den traditionella midsommarfesten under eftermiddagen har blivit så rotat i familjen Janssons liv att vi nog inte riktigt vet hur man annars firar midsommar. Vi brukar på något sätt hitta olika alternativ till firande under senare delen av midsommarafton och så blev det även i år. Fantastiskt trevligt!





Jag monterade macro-objektivet på min äldre fullformatskamera Canon 5D Mark II när midsommardagens eftermiddagspromenad skulle gå av stapeln. Detta kamerahus ligger orört i en av kameraryggsäckarna sedan jag skaffade 5D Mark IV hösten 2017. Nu kommer jag att behöva en backup-kamera till ett uppdrag och då kändes det lämpligt att kolla så att den gamla trotjänaren fortfarande fungerar.


Enzo, lite så där smådryg och nonchalant på midsommardagen

Lördagen har mestadels ägnats åt återhämtning. Och lite trädgårdspyssel såsom gräsklippning. Tyvärr är det fortsatt torrt och någon enstaka regnskur har inte tillfört någon direkt rotblöta. Det var två veckor sedan jag klippte gräset senast och det har bara vuxit där skuggan oftast faller. Stora partier av gräsmattan runt huset är i det närmaste helt borta sedan somrarna 2017 och 2018. Bevattningsförbudet är befogat och går att förstå om jag tittar på hur oroväckande lite nederbörd vi fått de senaste åren i kombination med väldigt varmt väder.




Extra dammig på höger halva efter gnuggandet mot grusväggen

Den allra mest hektiska tiden på sommaren är snart passerad. Förvisso drar Stigtomta IF:s fotbollsskola igång under söndagen men i år är endast näst yngsta dottern involverad som ledare. I slutet av kommande vecka drar yngsta dottern iväg till en fotbollscup i Skövde. Själv har jag inte längre några liknande åtaganden sedan någon månad tillbaka och det känns både tomt och konstigt att inte längre ha rollen som fotbollsledare.

Eftermiddagssolen var i varmaste laget för frallan Enzo

Jag klev av som ledare i ett tidigare sammanhang under 2010 och det ledde nog till en mindre identitetskris. Nu är jag mer luttrad och har dessutom bytt jobb under våren vilket gör att jag har så mycket annat att fokusera på och lägga all min energi på. Det räcker så utmärkt för stunden.

Mot sommarens lugnare fas, förhoppningsvis med mindre värme och mer nederbörd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar