lördag 1 juni 2019

Strålande avslutning på maj

Våren har övergått i försommar och jag har knappt haft kameran framme en enda gång. Eller, det stämmer ju inte alls, jag har fotat en förskräcklig massa sportrelaterade bilder under maj. Den natur- och landskapsinriktade fotograferingen har fått stå tillbaka big time när naturen är som skönast.

Hemma på tomten har lavendeln en lovande tillväxtfas just nu
I dikeskanten prunkar det
Syrénerna är på väg att blomma ut

För mig har maj präglats av två saker. Dels har jag ett nytt jobb sedan den 7:e maj som tar otroligt mycket energi att sätta sig in i. Dels har nedläggningen av Stigtomta IF:s flicklag F02-04 en påverkan på mig och min tid. Att inte behöva knyta upp sig 2-4 gånger i veckan på träningar och matcher skapar en massa tid under kvällar och helger. Men det har också blivit ett tomrum som är svårhanterligt. Jag saknar att vara i närheten att fotbollen, saknar spelarna och ledarkollegorna. Jag har fotat mycket sport under denna period för att fylla det tomrummet.

På åkern gror just nu årets fodermajs
Fodermajsen är tröga i starten men växer något alldeles förskräckligt under sommarmånaderna

Under fredagskvällen tog jag för första gången på länge en rejäl promenad i hemtrakterna. Utan Enzo, den franska bulldogen, som jag under mars och april vande mig att ha som sällskap. Han hade jättegärna fått följa med om jag haft tillgång till honom och anledningen kommer jag till i nästa blogginlägg som jag ska skriva.

Det är den tiden på året. Knappt har björkarna slutat att ...
... blomma så börjar gräset att sprida sin ...
... allergiframkallande pollen.

Många var lediga denna klämfredag efter Kristi himmelsfärdsdagen. Men om man som jag är ny på jobbet (för andra gången på ungefär 1,5 år) får man se till att jobba och göra nytta. Det gjorde mig ingenting överhuvudtaget att jobba och jag hade en produktiv dag i lugnet på det nästan folktomma kontoret.

Det är smörblommornas tid just nu
Rönnarna blommar för fulla muggar
Hundkäx i vägrenen bakom gamla flygfältet i Stigtomta
Liljekonvaljerna blommar och de täcker stora ytor med sina stora blad
Liljekonvaljerna är lite ljusskygga

Sedan någon vecka har jag observerat omgivningarna längst vägen till och från Nyköping. Det finns en sak som mer än något annat dominerar landskapet där det förekommer. Då menar jag inte grönskan på marken och i träden som klorofyllen bidrar med. Nej, jag syftar på rapsfältens blomning. Den skarpa gula färgen tar över totalt under några veckor.

Björkdungen vid Mårtenstorp är lika charmig som vanligt

Att jag behövde fotografera rapsfältet runt hästgården Stentorp var bara givet. Och det behövde ske en kväll när ljuset föll från rätt håll. Bilder på detta kommer i ett framtida inlägg här i bloggen. Idag fyller jag bloggen med övriga promenadbilder från "struts- och skrotrundan". Förmodligen det finaste promenadstråket runt Stigtomta som mäter ungefär 7 kilometer.

Humleblomster i motljus

Fredagen blev en solskensdag och avslutades på samma strålande sätt. I mina ögon kan det dessutom ha varit årets finaste dag, och då åsyftar jag inte vädret utan statusen i naturen. Grönskan är fantastisk, det växer och frodas, blommar och sjuder av liv i varje vrå. Årets peak?

Kvällssol genom en trädridå vid strutsfarmen
I det gamla flygplatskontrollrummet finns tydligen ett loppis
Kvällsljuset bryter inte riktigt igenom

Jag fick en lång och härlig kvällspromenad och var hemma lagom när solen bestämde sig för att ge upp för dagen. Lagom varm och syrerik luft. Det blev en promenad som tog nästan två timmar. Det tar tid att ligga platt på magen och fota blommor ...

Denna lada fungerade en gång i tiden som hangar till flygplan
Solen hittar in genom ladugården vid Skillra

Det kommer ett par blogginlägg ytterligare från fredagskvällens promenad. Det gäller att passa på när jag tagit en fotoproduktiv runda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar