tisdag 16 juli 2019

Gränna i all hast och enkelhet

Tisdagen den 16/7 och min andra semesterdag då även familjens näst yngsta dotter tillfälligt hade en ledig dag från sitt sommarjobb. Varför Gränna? Det är ju en himla sträcka att tillryggalägga för en liten utflykt! Jo, jag har haft spaning på ett begagnat objektiv under en tid och efter en kontakt med Fotosidan-medlemmen som sålde detta bestämde vi att Grännaberget var en bra mötesplats under tisdagslunchen.

Kaffestugan vid Grännaberget blev föremål för ett besök av Team Jansson

Grännaberget ligger ovanför Gränna och Kaffestugan låg väl ungefär halvvägs upp för den branta östra sidan av Vättern. Utsikten var magnifik, räkmackorna på fiket var till belåtenhet. Inte så tokigt alls. Vädret lämnade dock enormt mycket i övrigt att önska. Svinkallt, galet blåsigt och så småningom även regn.

Utsikt över Gränna hamn från Kaffestugan

Vi kom fram någon timme innan den överenskomna mötestiden för objektiv-affären och därför blev det lunch (räkmackorna är omtalade) samt lite strosande kring de gamla fina byggnaderna. Det som inte riktigt lyckades var porträttbilderna på döttrarna vid kanten av branten. Om de haft samma frisyr som undertecknad skulle i alla fall inte luggen blåsa ner över ögonen ...

Alva och Lovisa gjorde vad de kunde ...
... men det hjälpte föga

Sedan var det dags att testa objektivet. Och därmed åkte även "sportkameran" fram. Bilderna hittills i detta blogginlägg är tagna med min 5D Mark IV samt mitt 50 mm f/1.4-objektiv. Nu blev det foton med 1D Mark IV samt ett stativ och gimbalhuvud. Som den initierade förstår handlade det om ett av Canons supertelen och de väger allt annat än lätt. Särskilt om det handlar om tidigare generationer av dessa pjäser.

Vy över Vättern och Visingsö fotad med 5D Mark IV + 50 mm-objektivet
Samma vy fotad med 1D Mark IV samt 400 mm-objektiv
Ytterligare en testbild, ganska kraftigt beskuren, på bilfärjan mellan Gränna och Visingsö
Och en testbild till glädje för alla campingentusiaster ...

Familjen bestämde att vi skulle ge oss ner med bilen till Gränna för att käka italiensk glass. Något vi upptäckte sommaren 2017 då vi för första gången svängde in i Gränna efter ett västkust-besök. Vi letade parkering men hamnade slutligen nere vid hamnområdet där även campingen är placerad. Jag skiftade optik till mitt 17-40 mm-objektiv.

Parkeringen var ett husbilsinferno som gav obehagsrysningar längs hela ryggraden

Jag betalade parkeringsavgiften och vi kom ungefär 100 meter när det började regna. Överläggning och snabba steg tillbaka till bilen. Glass? Nej, det var det inte värt. Paraplyer i detta väder var inte heller någon god idé med tanke på vindstyrkan. Min nästa önskan med denna utflykt blev istället uppfylld då vi valde att åka norrut längst Vätterns östra strand med sikte mot Ödeshög.

Vi stannade till vid ett naturreservat och då slutade det tillfälligt att regna
Odlingslandskapet vid Vätterns strandlinje är spännande
Den lummiga stigen tog mig så småningom ner till ...
... Vätterns oroliga vatten och en stenstrand

Jag fick min glass till sist. Men det blev på Donken vid Ingelsta i Norrköping. Kan tänka mig att det hade varit godare med italiensk glass i Gränna men allt blir inte som man tänkt sig och planerat. Flexibilitet är en egenskap som kan vara praktisk att bära med sig i livet.