söndag 27 oktober 2019

Gotlandssöndag del 1

Så är det. Jag har hamnat på Gotland, igen. Sedan fredag lunch befinner jag mig på ön och har under ett par dagar bekantat mig med den eminenta sporten enduro. Naturligtvis inte som aktiv deltagare utan som alltid med en kamera i händerna. En av världens största endurotävlingar har avgjorts och jag kommer att berätta mer om Gotland Grand National i min sportblogg inom några dagar.

Ingången till den berömda "Hästskon" var blöt (som vanligt) för enduroförarna

Det har inte varit särskilt bra väder under lördagen och söndagen. När motorcykeltävlingen var avklarad under lördagseftermiddagen fanns det tid för mer normal ö-vistelse fram till måndag eftermiddag då färjan tar mig till fastlandet igen.

Engelska kyrkogården på Fårö en gråruggig oktobersöndag

Stugsittandet under lördagskvällen byttes mot bilsittande på söndagsförmiddagen. Regn och mycket hård blåst lockade inte men man kan ju inte vara på Gotland utan att se sig om. Höstfärgerna på träden är borta även på ön (precis som hemma) och det förvånade mig en smula. De mediokra väderbetingelserna inspirerade till några svartvita tolkningar som du ser i detta inlägg.




Siktet ställdes in på Fårö. Där var jag i våras och vädret var ungefär lika trist som denna gång. Mitt resesällskap är betydligt mer kunnig på Gotland än vad jag är så vi hamnade på Engelska kyrkogården. Det går ju inte att skriva "trevligt" om en kyrkogård men det var i alla fall intressant.






Till första stoppets bilder använde jag min 5D Mark IV samt mitt lilla 28 mm-objektiv. Det är ganska avkopplande att fotografera saker som står stilla efter ett par dagars intensivt sportfotande.

Inte riktigt alla bilder passade som svartvita och denna bild hade lite fina färger i strandgräset
Molntäcket började luckras upp under den tidiga eftermiddagen
Stapla inte stenar!

Efter kyrkogårdsbesöket sökte vi oss längre upp på ön för att proviantera. Ett stängt café med självservering (!) stod för det fikabröd vi ville ha och som vi sedan tog med oss fram till Helgumannens fiskeläge.



Mitt resesällskap Peter Sonander vid självserveringen


I nästa blogginlägg bytte vi plats, jag bytte objektiv och vi hamnade slutligen i Visby där solen behagade gå ner i en liten glipa i molnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar