fredag 4 oktober 2019

Tredje testrundan kryddades med höstvibbar

Efter en tidig hemgång från jobbet, ett besök på lasarettet (jag mår bra men behövde titta till någon som inte är riktigt kry) och gräsklippning fanns det en knapp timme att spela på innan solen trillat ner där borta i väster. Lika ivrig att ta del av höstfärgerna som att fortsätta att testa min ultravidvinkel som jag köpte för någon vecka sedan.

Rönnbär vid bron över TGOJ-banan
Det var den orange-röda 50-skylten som fick mig att leta fler orange-röda komponenter

På hemväg från Nyköping hade jag spanat in några tänkbara motiv på vägen till och runt kyrkan i vår by. Inte för att jag är ett dugg kyrklig men kyrkan är onekligen den mest ståtliga byggnad vi har i Stigtomta (om man inte räknar den nya, stora och fina skolan förstås).

Den gamla brandstationen är ju inte jätteimponerande

Det tar lite tid att komma underfund med mitt ultravidvinkelobjektiv. 14 mm brännvidd är speciellt, allra helst på en fullformatskamera. Inte nog med att jag behöver vänja mig vid brännvidden utan jag behöver också komma underfund med vad stora bländaröppningar har att erbjuda med ett så vidvinkligt perspektiv.

Oxel bredvid Katrineholmsvägen 
Nypon vid Klockarbol

Det är makalöst fina höstfärger ute i omgivningarna just nu. Tyvärr har det rullat in galet kall luft och mitt på dagen denna fredag luktade det vinter om vindarna. Förklaringen ligger i att vi fått in nordliga vindar över oss. Det kan ju omöjligen vara dags att ta fram långkalsongerna i början av oktober!

Höst vid Kyrkbyn


Framme vid kyrkan var jag tvungen att testa hur nära jag kunde stå och fotografera men ändå få med hela byggnaden. Det blir mycket knepigt med vinklarna på byggnader med så vidvinkligt objektiv. Förvrängningen får liksom bli ens kompis, på något sätt.

Norra sidan av Stigtomta kyrka
Kvällssolen hittade genom kyrkan och ut genom fönstret på baksidan

Solen hade inte långt kvar innan den skulle gå ner och jag hann med nöd och näppe nyttja de sista solstrålarna till några fler bilder.

Kyrkogård
Stigtomta kyrka i dagens sista strålar

Trots objektivets galet välvda frontlins så är det möjligt att fota i rakt motljus. Lite "flares" ser jag i en av bilderna här ovanför men det är definitivt inte det värsta objektivet jag äger när det gäller den egenheten.

Med kameran på kyrkmuren tog jag denna bild

Mina steg styrdes åter mot hemmet. Mörkret kommer fort när solen gått ner på höstkvällarna. Kallare blir det också men denna fredag var det ju så sabla kallt ändå så det gjorde ingen skillnad på temperaturen att det blev skymning.

Tjuvtitt över häcken in i fruktträdgården vid Kyrkbyn

En helg stundar och vad jag vet kommer den att innehålla en del sportfotografering. Återstår att se vad det blir och hur det går.

2 kommentarer:

  1. Kylan drar in över Nyköping lika obarmhärtigt som det går dåligt för Tystberga GIF, Manchester United och Södertälje SK.
    Om trenden vände för mina favoritlag skulle jag gärna se hur kylan griper tag i vår del av landet än mer.

    Härliga bilder förövrigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tack, det där med favoritlag är för mig förenat med långvariga (och mångåriga) plågor. Kanske är det också därför jag tycker så genuint illa om vinter och snö, framförallt då jag måste köra bil eller skotta.

      Jag tror jag är på väg att bli galet nöjd med mitt 14 mm-objektiv. Alltid något. :-)

      Radera