fredag 9 augusti 2024

Vrenapromenad mellan telefonsamtalen

Min torsdagsförmiddag blev en mix av telefonsamtal med Medicinkliniken på Nyköpings lasarett och ett försök att komma ut i friska luften innan det utlovade eftermiddagsregnet. Anledningen till mitt försök att komma i kontakt med vården var min strulande CVK (central venkateter, den port jag haft på bröstkorgen sedan 22/8 2023 och som använts för att intravenöst trycka in cytostatika, blod, antibiotika, antikroppar, kortison och stamceller). På onsdagsmorgonen upptäckte jag att den åkt ut en bit och på torsdagsmorgonen hade en infektion fått fäste i huden runt ingångshålet.


Jag ringde Hematologimottagningen på Mälarsjukhuset direkt på torsdagsmorgonen för att söka råd för vad som behövde göras. Sedan lämnade de över ärendet till Medicinkliniken på Nyköpings lasarett. Några telefonsamtal senare gav mig en tid klockan 14 till Nyköpings lasarett dit jag fick söka mig för att få min CVK och rodnande hud undersökt.


Det bestämdes att CVK:n skulle tas bort vilket Kirurgimottagningen på Nyköpings lasarett skulle ombesörja, troligtvis under fredagen. Lokalbedövning och ett litet snitt för att sedan dra ut den ca två decimeter långa slangen ur venen den petats in i för ett år sedan. Jag fick även ett recept utskrivet på en antibiotikakur mot infektionen i huden, hoppas det räcker och att inte infektionen söker sig in genom venen till blodomloppet ...


Småstrul likt detta med min gamla CVK är egentligen inget att gå upp i stabsläge för. Alltid är det något i bakvattnet på de större och tyngre behandlingarna jag fått. På måndag får jag besked om hur det är tänkt att resterna av tumören i halsmandeln ska hanteras, det troliga är att avvakta och göra en ny PET-CT-undersökning om några veckor. Sedan är det ovissheten kring hur bakterieansamlingen runt min höftprotes ska behandlas, ett bokat möte den 2/9 med en ortoped-läkare i Nyköping får avslöja de planerna. Jag har hört att de antagligen öppnar upp och försöker spola rent innan de ger sig på ett byte av protesdelar. (Bakterier runt proteser bildar en hård hinna och kan inte bekämpas med antibiotika.)


Med en infektion och en nyligen påbörjad antibiotika-kur i kroppen har jag valt att hoppa över den hårdare träningen jag får på gymmet. Fredagens träning utgick därför och jag får hålla mig till lättare träning i form av rehab-övningar för höften och promenader. Jag tog bilen till Vrena för att gå runt deras fina motionsspår under torsdagsförmiddagen, ett bevis på att jag äntligen har tillgång till en bil på vardagarna och att jag är ivrig att se annat än villagatorna i Stigtomta.



Till denna promenad hade jag monterat mitt 70-200 mm-teleobjektiv på kamerahuset. Lite otympligt att hänga runt nacken när ena handen är upptagen med att hålla i en krycka men det fick vara värt ansträngningen. Inte en enda bild togs som inte kunnat tagits med t.ex. mitt betydligt lättare makroobjektiv ...

Nu tar vi helg!

2 kommentarer:

  1. Alltid är det någonting som ställer till det. Bakterier kan ju verkligen ställa till det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där bakterierna och virusen som kan ställa till det så mycket är irriterande små. Lite större dimension och man skulle i alla fall ha en chans att träffa dem med flugsmällan ...

      Radera