onsdag 15 juni 2016

Den gamla stenkrossfabriken på Furillen

Ytterligare ett tips från en betydligt mer Gotlands-kunnig bekant än undertecknad gav ett utflyktsmål under söndagen den 5:e juni. Vi hade klarat av ön Asunden och efter en välsmakande lunch i Lärbro gav vi oss av mot ännu en ö längst nordöstra kusten. Ö och ö förresten, därom tvistar de lärda på internet. Furillen, även kallad Furilden, anges som halvö på vissa ställen och som ö på andra ställen. En passage till Furillen finns vid Lergrav, ett anmärkningsvärt raukfält som vi dock passerade utan att titta närmare på denna gång.

Rester av den gamla stenkrossfabriken på Furillen

Efter att stenkrossfabriken med tillhörande kalkstensbrott lades ner på 70-talet förblev ön ett militärt skyddsområde fram till 90-talet. Se där, ytterligare en sak som Furillen har gemensamt med Asunden. Det var dock den gamla fabriken som var spektakulär och som fick vår odelade uppmärksamhet.

De gamla vagnarna som stod uppradade nedanför grushögarna hade patina. Mycket patina.

En hotellverksamhet bedrivs på industriområdet och det är med stor säkerhet en välbesökt inrättning. Restaurang finns också även om det var ganska lugnt och stilla på området när vi var där i början av juni.

Modern skyltning på stilenligt sätt i det gamla fabriksområdet

Vi var tacksamma för tipset då detta var en mycket speciell plats. Under tiden vi strosade runt på området bröt solen åter fram genom det tunna molntäcket och en blå himmel gjorde sig allt mer påmind. Annars gjorde sig miljön väldigt bra i svartvit tolkning vilket kanske syns i inläggets bilder men även bland bilderna i bildgalleriet jag gjort iordning.

En lång pir med en kran ytterst ledde ut i havet

När vi gick i strandkanten slogs vi av den kritvita stranden som bestod av krossad kalksten. Det blev riktigt ljust för ögonen när solen började titta fram. De rostiga gamla stålkonstruktionerna gav en ganska häftig kontrast till all vit sten som emellanåt reste sig uppåt i stora högar.

Konstgjord kulle bestående av kalksten

Vi hade gott kunnat tillbringa betydligt mer tid ute på Furillen. Det finns ett område på norra Furillen som är ett naturreservat och nog är detta utflyktsmål värd den din man spenderar där. Jag gladde mig dessutom åt att kunna fota några orkidéer mitt inne på fabriksområdet vilket jag aldrig lyckades med när jag var ute på Stora Karlsö under lördagen.

Äntligen fick jag några blommande orkidéer framför kameralinsen

Jag var nog lite för dåligt påläst på Furillen när vi åkte dit. Nu har jag i lugn och ro läst på och förstår vilken speciell plats det är. Jag tog emot tipset om resmålet dagen innan vi åkte dit så jag kan skylla på tidsbrist i detta fall. Hade vi inte åkt till Furillen hade vi hamnat vid S:t Olofsholm som är en halvö norr om Slite. Det får bli fler besök i detta område under någon framtida Gotlandsresa.

Du hittar ett litet bildgalleri från Furillen här.

Ett avslutande Gotlandsinlägg kommer att visa bilder från Visby där vi hamnade på söndagskvällen samt några timmar under måndagen i väntan på färjan hem till fastlandet igen.