onsdag 10 maj 2017

Maj började med motorsportvecka

Det hör inte till vanligheterna att jag bevittnar motorsport. Idrottens värld tycks tämligen polariserad när det kommer till de stora lagidrotterna vs motorsport. Man går liksom inte över gränsen från något av hållen. Nu ska jag inte problematisera detta utan konstaterar bara att jag inte fotograferat särskilt mycket bil- eller motorcykelsport under åren. Första veckan i maj anno 2017 rådde jag bot på detta och gjorde en punktinsats på Björshultsbanan utanför Nyköping. Måndagen den 1:a maj var det rallycross-tävling med 30-talet deltagare och på fredagskvällen var det folkrace där ungefär 50 förare tävlade.

Funktionärer och publik på Björshultsbanan

Björshultsbanan är ungefär 800 meter lång (grus- och asfaltspartier) och ringlar sig i ett område som är hyfsat cirkelrunt. Halva ytterkanten är högt över banan och där finns åskådarplatserna. Man ser nästan hela banan om man står på publikplats. Visst går det att fota från några av de högre punkterna men om jag ur ett fotografiskt perspektiv vill få fram variation och låga vinklar är det innerplanen som gäller.

Rallycross fotad från en bergknalle på utsidan av Björshultsbanan
Ytterligare en rallycrossbil som fotats från en lägre punkt på innerplanen

En sak som blivit uppenbar för mig som ovan motorsportfotograf är att det dammar. Sablar vad det dammar. Rally, speedway, rallycross och folkrace river upp damm som om det inte finns någon morgondag. Och det gör det ju inte heller för kamerahusen om man är oförsiktig och byter objektiv mitt uppe i detta inferno av finkorniga sandpartiklar.

Dammet är inte bara av ondo, se här vad den låga kvällssolen kan göra i motljus

När jag fotade måndagens rallycross var jag en aning ringrostig. Huvuddelen av bilderna från timmarna vid banan var plåtade med kort slutartid. Jag letade vinklar och hjul i luften m.m. Några punkter vid den ringlande banan tillät att försöka panorera med längre slutartid i kameran. Detta är något som kräver träning och måste sitta i ryggmärgen för att det ska bli bra. Jag experimenterade med slutartider från 1/30 sekund till 1/80 sekund.

Egentligen en helt misslyckad bild där panoreringen fortsatte förbi en skymd del av banan

Jag fick till mina panoreringsförsök bättre på fredagskvällens folkracetävling. Delvis berodde det på att bilarna var snäppet långsammare än de trimmade rallycrossbilarna. Jag letade också efter viss rörelseoskärpa i bilderna genom att fota på 1/125 sekund. Allt för att inte få helt kristallklara fälgar och däcksmönster på bilderna. Lite, lite suddighet kanske skulle bidra till fartkänsla?

Denna bild är tagen med kort slutartid men här är det motljuset och vindrutespolingen som är "grejen"

Jag pratade med några banfunktionärer och fick stå på deras plats där bilarna passerade förbi alldeles bredvid. Bakom ett staket kunde jag testa att fota med vidvinkel och även här försökte jag panorera med längre slutartid. Inte lätt men förmodligen värt försöket.

Folkrace med vidvinkel och panorering för fartkänsla i bilden

Måndagens rallycrosstävling skedde under timmarna mitt på dagen. Solen sken från en klarblå himmel och ljuset var stenhårt. Det är nog det svåraste och "fulaste" ljus jag kan tänka mig att fota i. Hellre mulet, faktiskt. Fredagskvällen bjöd istället på bland det snyggaste ljuset som går att jobba med. Nedgående sol som gav motljusmöjligheter och värme. Mmmm, för bra för att inte försöka få med i bilderna.

En vådlig vurpa på folkracetävlingen i fredags. Siluettliknande effekt med dammet i motljus.
På vissa bilder lyckades solstrålarna nå till förarnas ansikten inne i bilarna

Måndagens rallycrosstävling hade lite luft i schema mellan omgångarna vilket gjorde att jag hann gå runt på depåområdet och fotografera. Det är en alldeles särskild värld som kan ge intressanta bilder på människorna som ägnar sig åt sporten. Fredagskvällens folkrace var intensiv och gav i stort sett inga luckor med paus samt chans att hinna fota det finmekaniska arbetet med slägga och spett.

Jodå, motorn sitter i fronten på bilen!

Om jag ska summera förra veckans fotografiska erfarenheter så är det damm och panorering. Eftersom den kontrollerade rörelseskärpan har så högt värde i motorsportbilderna så ställde jag till sist in slutartiden för att passa panorering. Tyvärr missade jag tack vare detta en bildserie som annars kunnat bli mycket spektakulär. En vådlig krasch med flera varv av rullande blev i min kamera med lång slutartid inställd en serie av suddiga bilder. Då hann jag helt enkelt inte vrida på ratten för slutartiden förrän i slutet av rullningen. Allt sker inom loppet av någon sekund.

Suddig eftersom jag var beredd på att panorera, inte på att fånga en rullande bil

Få andra miljöer, där jag rört mig som sportfotograf, erbjuder så många duktiga fotografer som inom motorsporten. Det går att hitta suveräna bilder från rallytävlingar, speedway m.m. till skillnad mot mycket av det jag ser som är fotat vid fotbollsplanerna, handbollen, ishockeyn m.m. Förvisso är motorsporten fartfylld och häftig samt utspelar sig efter ett givet rörelsemönster framför kameran. Min slutkläm blir ändå att lyfta på hatten inför alla duktiga motorsportfotografer. De kan verkligen sin sak!

En avslutande folkrace-panorering men en bucklig Saab som motiv

För den nyfikna finns mina två bildgallerier här:
Rallycross, Svealandscupen 170501 (190 bilder)
Folkrace, Kvällsfolkrace 170505 (215 bilder)


Tack för den här gången!

2 kommentarer:

  1. Ingen har sagt att det ska vara lätt att fotografera! Du fick ju till några justa bilbilder här. Nu blir jag lite sugen påatt dra iväg till Högstabanan någon helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vore det för enkelt att fota skulle denna sysselsättning inte locka och dra såsom den gör på mig. Ungefär som att flugfiska; visste man att man garanterat skulle få fisk på en fisketur försvinner en del av tjusningen. Utmaning, det är ledordet.

      Jag ser fram emot bilderna från Högstabanan. Då kanske du lyckas fånga några av bilarna jag fotat eftersom Haninge MK har varit välrepresenterade på tävlingarna på Björshultsbanan utanför Nyköping. :-)

      Radera