torsdag 12 juli 2018

Högsommarkvällens milda uttryck

Det är inte bara värmen som blir behagligare och mildare när julikvällarna gör entré. Det mildare ljuset på kvällarna är lättare att hantera, för ögonen men framförallt för kameran. Denna torsdagskväll hjälpte inte riktigt svalkan till utan svetten trängde fram i pannan trots en tämligen kort promenad i utkanten av Stigtomta.

Lavendel-ruggen har passerat zenit men lockar ännu till sig insekter

Där fodermajs odlat i flera år är det nu annan gröda (eller snarare "var" en annan gröda. Och ett jakttorn.)

Jag skulle kunna lägga ut texten om extremtorkan. Hur obehagligt torrt det är, framförallt här i sydöstra Södermanland. Men det är allmänt känt vad effekterna av uteblivet regn i kombination med höga temperaturer och ständigt gassande sol ställer till med för jordbrukarna och bönderna. Hur grundvattennivåerna kan komma att påverkas lär också komma upp på agendan i media så småningom.

Kvigorna vid Skillra betar obekymrat vidare än så länge



Kvällarna är långa och det passar utmärkt för mig som fortfarande håller ställningarna på jobbet. Än dröjer det innan herr Jansson tar några veckors semesterledigt. Jag behöver i alla fall inte offra fritiden på att springa runt med gräsklipparen ett par gånger i veckan. För en vecka sedan tog jag bort topparna på de strån med fröstänglar som skjutit upp från den brunbrända ytan som en gång i tiden var en gräsmatta. Äppelträdet släpper i från sig alla kart, finns det inget vatten klarar inte trädet av att bära någon frukt. Landsvägarna kantas av björkar som skiftar i gult och är på väg att tappa sina löv. Torrt satan.

Solen på väg att gå ner bakom Åsby
Mellan träden i allén upp mot Åsby hittade solen en glipa att visa sig i
Med några raska steg kom hästen fram för att nyfiket studera vad jag var för en slags kuf

En njutbar kvällspromenad tog mig runt i de välbekanta omgivningarna söder om Stigtomta. Jag laddar kamerabatterierna för att förhoppningsvis komma iväg under lördagen till Ericsbergs Slott där Katrineholms MK arrangerar den suveränt fina Slottssprinten. Rally på ett lättåtkomligt och publikfriande sätt. I år har det nästan inte blivit någon motorsportfotografering överhuvudtaget men jag har delvis avskräckts av allt damm i torkan som råder. Kanske blir det bättre på lördag då det ev. ska komma rejäla åskregn...

Kvällssol genom lövverket på en al vid vattenreningsverket

Tack för idag, slut för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar