söndag 12 maj 2019

Biprodukt vid sportfotografering

Lördagen kanske borde ha varit en återhämtningsdag efter fyra inledande dagar på mitt nya jobb. Men världen snurrar på där utanför och hur mycket bubbla jag än bygger runt mig själv så gör den sig påmind och pockar på uppmärksamhet. Jag avstod trots allt bl.a. en rugbylandskamp i Norrköping, riksmästerskap i ungdomsbasket i Norrköping, stortävling i cheerleading på Rosvalla och en ungdomstävling i baseboll.

Enzo, frallan med så mycket energi

Jag valde att hålla mig inom min egen komfortzon och någorlunda på hemmaplan. Fotboll fick det bli. Det spelades ett flertal intressanta lokala seniormatcher i Nyköpingsområdet på lördagen och de överlappade tyvärr varandra. Jag plockade ut en huvudmatch utifrån hur mina bevakningar sett ut tidigare (vilka lag som tidigare fått uppmärksamhet under inledningen av säsongen) och sedan hittade jag en kompletterande match hemma i Stigtomta. Den sistnämnda matchen hann jag bara att se andra halvlek av men det är bättre än inget. Eller?



På Stigtomta IP var det mycket folk eftersom byns herrlag tog emot Tystberga GIF. Lite av ett derby i herrfemman och sånt drar och lockar åskådare. Bland publiken fanns mina äldsta döttrar och därmed också Emmas franska bulldog.

Enzo och Emma på fotbollsläktaren vid Stigtomta IP

Jag hade bara 40 minuter på mig att få ihop några bilder från herrmatchen men för Enzo finns det alltid lite extratid som kan offras. Han var inte helt samarbetsvillig för någon av oss eftersom han mer än gärna ville ut på planen för att lägga beslag på bollen. Han fattade tydligen inte att gubbarna ville sparka på den för sig själva.



Tyvärr konstaterade jag att det definitivt är så illa att mitt 70-200 mm-objektiv är trasigt. Attans skit eftersom det är grundobjektivet för sportfoto (även om jag kan klara mig bra vid fotbollsplanerna med mitt 300 mm-objektiv). Nu måste jag gräva i huruvida det går att laga zoomobjektivet. Inte alla bra och det riskerar att ta tid.



Söndagen har hittills använts till att redigera fotbollsbilder från gårdagen och därefter har jag vilat. Behovet finns, intrycken är galet många i en ny arbetsmiljö som både är större och mångdubbelt mer komplex än vad jag upplevt på tidigare arbetsplatser.

Nu kör jag vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar