måndag 6 maj 2019

Fotovariation vid sportfotografering

Det är inte riktigt alla sporthändelser som jag fotograferar som leder till ett blogginlägg i min sportblogg. Det kan finnas olika skäl till detta. I helgen spelade yngsta dottern Lovisa sin andra seriematch i division 3 som senior och jag ville självklart titta på matchen som dessutom var på IK Tuns hemmaplan. Men eftersom jag redan bloggat om dem efter seriepremiären förra helgen så kändes det som att de inte skulle få mer utrymme på bloggen ännu. Det finns fler föreningar och lag som står på tur, jag vill ändå försöka bevaka någorlunda jämnt och utspritt.

Uppvärmning

Den kommande månaderna blir det väldigt mycket fotbollsfotografering. Emellanåt hittar jag andra sporter att bevaka men eftersom det finns hyfsat många lokala fotbollslag att sprida intresset på så jagar jag huvudsakligen fotbollsmatcher. Det kan bli lite tradigt i längden ...

Fjärrstyrd kamera med vidvinkelobjektiv bakom målet

När jag nu ville kolla på dotterns match så tänkte jag att det kunde vara ett bra tillfälle att skruva lite på inställningarna och fota som jag normalt sätt inte brukar fota fotboll. Jag lät t.o.m. favoritgluggen (300 mm f/2.8) ligga kvar hemma. En kamera ställdes bakom ena målet med mitt 17-40 mm-objektiv. Den fjärrstyrde jag och det var ganska länge sedan jag hade de grejorna framme. Min andra kamera hade strulat dagen innan på en rugbymatch så den ville jag funktionstesta tillsammans med mitt 70-200 mm-objektiv som också var inblandad i strulet.

Förbipasserande fotboll

Jag hade min telekonverter mellan objektiv och kamera, vilket inte heller sker nämnvärt ofta. Självklart tog jag en del "vanliga" fotbollsbilder, mestadels för att se att kamera och objektiv satte skärpan som de skulle. Men jag ville ha variationen och experimentera lite mer denna gång. Lång exponeringstid fick det bli.

Line rusar fram längst bortre långsidan av fotbollsplanen

Jag testade lite olika slutartider och kameran hade jag då ställt in manuellt. När jag tog "normala" fotbollsbilder skiftade jag till bländarprioritet. Det blir en hel del hattande och självklart gjorde jag fel ett antal gånger då jag trodde jag hade korta slutartider och halvautomatik medan det i själva verket var manuella inställningar och långa slutartider. Nåväl, det var ju ingen riktig fotbollsbevakning och därmed inte hela världen om många exponeringar fick raderas.

Svartvit bollträff

Att fota med långa slutartider är totalt skitsvårt. Väldigt få bilder blir bra och det går liksom inte riktigt att förutse vad som funkar eller inte. Man får testa sig fram och hoppas att något är användbart när matchen är slut och bilderna kan inspekteras vid datorn. Jag behöver definitivt testa detta fler gånger, om inte annat för att se om jag kan få kläm på det och göra en något stabilare insats bakom kameran.

2 kommentarer:

  1. En något annorlunda skildring av denna underbara sport. Jag tycker bilderna framställer det hela på ett bra och intressant sätt. Ett extra plus till bollen som sitter fint i nätmaskorna.
    Det här med slutartider och exakt skärpa är fortfarande en utmaning för mig, men du verkar lyckas varje gång.
    Erfarenheten ligger förstås till grund för detta, men jag antar att också du får kassera en del bilder :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo tack, det blir många kasserade bilder efter varje sportfotografering. Att inte skärpan sitter där den ska kan vara en orsak men lika ofta för att jag har tagit ointressanta bilder. Ögonblicket kan så att säga vara över, bollen försvinner ut ur bild i en bildserie, snarlika bilder där jag inte kan spara alla utan bara den bästa osv.

      Jag kämpar vidare eftersom jag vet att det finns mer att lära för egen del inom sportfoto. Det stora kvarvarande steget är nog ändå att bli mer uttrycksfull och kreativ i bildskapandet. Allt handlar inte om tekniska landvinningar (men de är greppbara och tacksamma).

      Radera