söndag 26 januari 2014

Sammanfattning av veckan

Den passerade veckan har i princip handlat om en sak och det är Gästabudsbollen. Detta är en inomhusfotbollstävling där de allra flesta av damlagen är med från den lokala fotbollen som jag bevakar. Det är perfekt på ett sätt eftersom jag under en lååång dag kan få grepp om trupperna och slagkraften inför den kommande utomhussäsongen men också kunna vara med där "alla andra är". Nu fuskade jag lite i år och fotade några herrmatcher också och redan under torsdagskvällen drog de igång. Detta i sin tur gjorde att jag hade kamerautrustningen med mig till jobbet och fick chansen att ta några bilder under lunchpromenaden.

Almarna är vackra under vintern. Också.
Hundkex utanför kontorets fönster.

Lördagen blev den dag då jag under nästan 14 timmar fotade , bloggade och bevakade Gästabudsbollen. Ett par kortare avbrott gjorde jag för att äta smörgåsar och dricka kaffe. Det är en bubbla man träder in i och jag är inte riktigt ute ur den ännu eftersom jag har bloggande och bildredigering kvar att göra. Helst idag söndag. Av drygt 1300 tagna bilder har jag 800 kvar efter grovsortering (oskarpa eller helt enkelt skittråkiga bilder raderar jag under första rensningen.) Från dessa 800 bilder ska jag välja ut vilka som ska läggas i bildgallerier med lite olika inriktning (dam- resp. herrklassen samt kanske några bilder till arrangören samt ett litet antal till några blogginlägg för att illustrera det jag skriver om.)

Genuin segerglädje hos IFK Nyköpings damer efter segern i Gästabudsbollen.
Euforisk glädje hos några av Runtunas herrar efter Gästabudsbolls-segern.

Jag tog en rejäl sovmorgon i morse. Satte mig med gårdagen tidning och några koppar kaffe innan en promenad stod på schemat. Det såg så skönt ut med en sol som bröt fram emellanåt. Ack vad jag bedrog mig. När jag kom ut och passerade mer öppna platser gjorde sig den svinkalla vinden påmind och det var inte det minsta mysigt. Det blev en halvtimmesrunda förbi Skillra och Åsby med några fotomotiv som bevis.

Skelett efter en rallarros.
Skitdiket blir en fin bäck genom en kohage.
Allén vid Åsby.

Nu sätter jag mig tillrätta vid Photoshop och ger mig hän med bildredigering. Jag ber att få återkomma med mer naturnära bilder så fort jag passerat sportbildströskeln. :-)

2 kommentarer:

  1. Tretton timmar! Det skulle jag nog inte orka. 1300 bilder är ju lite väl häftigt, det blir några timmars efterarbete där. Gillar speciellt Alm-bilden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, almbilden har djup och är sparsmakad och jag delar smak i det fallet! :-)

      Jag räknade ut att jag tog drygt 1400 exponeringar (några raderade jag direkt) och när jag redigerat de bilder jag nu valt ut kommer jag att visa ca 20% i blogginlägg/bildgallerier och skicka till arrangören (de får ett mindre antal rutor.) Sportfoto innebär oftast många bilder, därmed inte sagt att man får en enda som är visningsbar... ;-)

      Radera