lördag 4 januari 2014

Sepia och droppar

Väderprognosen slog rejält slint. Lördagsförmiddagen skulle ju vara solig, inte innehålla ihållande regn och uselt vinterväder. Men min väntan lönade sig och när dagen kommit till sin mitt kunde man utan sydväst och gummistövlar ta sig ut för en nypa frisk luft. Jag plockade med mig en kamera och ett sällan använt objektiv, mitt 70-200 mm-tele som i och för sig används flitigt men då alltid i inomhusmiljö när det vankas sport.



Temat bland bilderna blev ofrivilligt en mängd regndroppar som fastnat på växtligheten. Och förvånansvärt många av bilderna fick en sepia-ton som naturen själv ordnat med. Sepia? Enligt Wikipedia är det en "typ av mörkbrunt vattenlösligt färgämne som utvinns ur bläckfiskens bläckkörtel". Inom fotografin är det inte ovanligt att man ger bilder en sepia-ton i efterhand, men för mig blev det så utan att jag efterbehandlat bilderna.




Jag tog mig runt skroten och tidvis tittade solen fram. Det är onekligen tacksammare att fota när allt inte är grått och halvmurrigt. Men tyvärr valde solen emellanåt att gömma sig bakom någon molnslöja och då försvann lite av mystiken i bilderna.




När jag kom hem stod jag en stund nedanför fågelbordet och tittade. Endast de lite modigare av fåglarna tordes stanna kvar då jag stod så nära deras matställe. Och jag förundras över att de dräller så mycket med maten. Varför ska alla solrosfrön placeras på marken där de blir blöta när de kan ligga kvar i fågelbordet?

Talgoxen letar käk bland solrosfröna på marken under fågelbordet.

Ha en riktigt skoj trettonhelg! Själv laddar jag för en heldag i Ramdalshallen under söndagen då en inomhusfotbollscup avgörs där för våra lokala damlag.

4 kommentarer:

  1. Ingen sol hos mig. Gick en promenad som tog mig till ett joggingspår, brukade vara som att springa i urskog, men nu hade kommunens klåpare röjt och sågat ner hälften av träden, lämnat allt på marken och åkt hem. Blev för chockad för att ens ta ett par bilder så jag får gå tillbaka när jag lugnat ner mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En erfarenhet jag motvilligt delar med dig. Motionsspåret utanför Stigtomta har hamnat i samma läge med resultatet att det inte ens är kul att gå spåret längre. Synd, eftersom det var ett trevligt spår som jag tidigare sprungit många, många varv på (innan höften definitivt sade ifrån...)

      Radera
  2. Härliga sepiatoner! Och fantastisk grönska också.
    Kan inte låta bli att njuta av att det är snöfritt, inser att jag blivit mätt på snö efter de senaste två vintrarna. När skorna är tunga av lera under sulorna så tänker jag bara på hur tungt det är för ryggen att skotta snö och så håller jag humöret uppe trots mörker och "kladd". ;)
    Önskar dig god fortsättning på nya året!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kaprifolen här hemma har börjat grönska. Tyvärr kommer en omgång snö enligt prognoserna inom kort. Precis som du skriver har snöskottningens eländiga ryggpåfrestning lyst med sin frånvaro vilket hittills varit positivt. Jag tackar och önskar även dig en god fortsättning!

      Radera